Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Auktion med 170 lyxbilar – grön Mercedes för nio miljoner

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2017-06-27

1930 Cadillac V-16 Roadster by Fleetwood – 7 milj kr.

På auktionen klubbades samlarbilar för drygt 80 miljoner kronor.

I särklass dyrast, 9,6 miljoner kronor, blev en grön Mercedes-Benz från 1960.

Men för många av de 170 lyxbilarna fortsätter budgivningen.

I helgen flockades bilintresserade från hela världen på Auctions America s årliga auktion av samlarbilar i Santa Monica, Kalifornien. 170 samlarbilar fanns till försäljning i den historiska Barker-hangaren. De fyra dyraste bilarna gick för en summa för mellan 7–9,6 miljoner kronor.

9,6 miljoner kr – 1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadste

1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Såldes för utropspriset. Fullt renoverad. Var tidigare röd men fick ny grön färg när den senaste ägaren lackerade om bilen. Har haft en lång rad av entusiastiska ägare. På 1950-talet kom Mercedes-Benz med modellen 300 SL som hade begåvats med egenartade fågelvingsdörrar och därför kallades för Måsvingen. 1957 dök 300 SL upp i cabriolet-form, så kallad Roadster med vanliga dörrar och en topphastighet på 250 km/tim. Tillverkades i 1 858 exemplar och kostade på den tiden kring 100 000 kronor.

8,3 miljoner kr – 1992 Ferrari F40

1992 Ferrari F40

8,3 miljoner kronor. Lite mer än utropspriset. Har gått drygt 2 500 mil. Totalt producerades bara 1 311 exemplar av modellen under fem år, 1987–1992. Introducerades, 1987, som ett 40-årsjubileum av Ferrari som biltillverkare. V8-motor med en topphastighet på 320 km/timmen vid introduktionen. Kaross byggd i kevlar och sittbrunnen i kompositmaterial för att minimera vikten.

7, 7 milj oner kr – 1929 Duesenberg Model J Convertible Berline by Murphy

1929 Duesenberg Model J Convertible Berline by Murphy

Lite mer än utropspriset. Felfri med originaldelar. 8-cylindrig motor, bakhjulsdrift och manuellt 3-växlad. Tillverkad av amerikanska biltillverkaren Duesenberg och levererad till playboyen och affärsmannen Arthur K. Bourne, 1929. Bourne beställde en av de första bilarna i Los Angeles. Bourne behöll bilen till 1947.

Följ ämnen i artikeln