Här är bilen som styrs av dina tankar
Uppdaterad 2018-01-10 | Publicerad 2018-01-09
Nu kommer bilen som styrs av dina tankar.
Nissan har utvecklat tekniken som läser förarens tankar och får bilen att reagera.
Kortare reaktionstid och roligare körning utlovas.
Senaste bokstavskombinationen i den alltmer elektrifierade och autonoma motorvärlden lyder "Brain-to-Vehicle" (B2V). Det är Nissan som utvecklat en hjärna-till-fordon-teknik.
Sladdar i knoppen
B2V-tekniken bygger på att förarens hjärna kopplas samman med bilen vilket gör körningen bättre och säkrare. Åtminstone enligt Nissan, som med en simulator demonstrerar tekniken på elektronikmässan Consumer Electronics i Las Vegas (9–12 januari).
Föraren har en huvudbonad och via sladdar mäts hjärnaktiviteten och som sin tur ger bilen signaler vad människan tänker göra. Systemet avgör om föraren har för avsikt att svänga eller bromsa och initierar handlingen 0,2-0,5 sekunder innan föraren själv gör det.
Roligare körning
Assistanssystemen aktiveras tidigare och reaktionstiden förkortas när den mänskliga förarens beteende på det här viset kan förutsägas.
Bilen känner på samma sätt av människans sinnesstämning och anpassar körningen därefter. Har föraren olustkänslor kan det i framtiden användas för att exempelvis ändra körstil eller sänka hastigheten.
– När människor tänker på autonom körning, har de en osäker vision av framtiden, där människan har överlåtit kontrollen till maskinen. B2V är det motsatta. Genom att använda signaler från förarens egen hjärna blir körningen mer underhållande och njutbar,” säger Nissans vice vd Daniele Schillaci.
”Otrolig potential”
Bilen förutser alltså förarens nästa drag och anpassar bilens egenskaper till agerandet. Tekniken ska också utvärdera förarens situation och förändra körstilen när fordonet befinner sig i självkörande läge. Raka motsatsen till den autonoma framtiden.
– Potentialen inom teknologin är smått otrolig. Den här forskningen kommer att bli en katalysator för ännu fler innovationer i våra fordon under kommande år, säger Lucian Gheorghe utvecklingsforskare på japanska Nissan som med modellen Leaf också har världens mest sålda elbil.