Körglädje i toppklass
Efter 13 år är den här – nya Saab 9-5. I det första testet med bilen som ska rädda Saab hittar vi en bil som bjuder på komfort och körglädje. Och kan utmana de tyska konkurrenterna på allvar.
Det märks väldigt tydligt att det är examensdag för Saabfolket. Nära 300 journalister ska under två veckor dissekera den bil som Saab bara måste lyckas sälja, och man måste sälja bra. Jan-Åke Jonsson berättar att säljmålet är 40 000–50 000 bilar per år, när hela modellutbudet är på plats, det vill säga även kombin som kommer om ett år.
Långt ifrån klumpig
Det är ett tufft mål, hur bra nya Saab 9-5 än är. Men totalt säljs en miljon bilar i segmentet och Saab är optimistiska om att, som Victor Müller säger, ”få tillbaka sina gamla kunder”. Under kristiden har trogna Saabköpare gått över till Audi. Dessa ska man nu återta med 9-5.
Hur bra är då nya 9-5?
Är den bättre än konkurrenterna eller bara lika bra? Svaret är både ja och nej, men att det är en bil som sticker ut råder inget tvivel om. Bilen är 501 centimeter lång, bara det räcker för att skilja sig från konkurrenterna, men den ser långt ifrån klumpig ut. Och det är skönt att se bilen i trafik där den kommer till sin rätt, bättre än på ett mässgolv. Bakifrån är det mycket amerikafeeling men på ett positivt sätt, bilen ser lyxig ut.