Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

SLADD-VOLVON

Uppdaterad 2019-08-09 | Publicerad 2006-12-08

Nya ungdomsbilen klarar inte av halka

GÅRATRÄSK. Volvos sportiga ungdomsbil C30 klarar inte svenska vintervägar.

Volvon fick ovationsartade hyllningar tidigare i höst för köregenskaperna på kurviga asfaltvägar.

Men nu visar det allra första vintertestet att bilen är nervös och instabil på halka.

En vanlig Volvo, som vi vant oss med de senaste 15 åren, är en trygg vinterbil. Hur halt det än är släpper bakaxeln aldrig greppet.

Det dröjer en aning sen man vridit på ratten där på isgatan innan bilen börjar svänga, men sladd får man aldrig. Tryggt och säkert, fast kanske inte så mycket körglädje.

Men just ”körglädje” är ett nyckelord för att vinna biljournalisterna, och därmed den nya målgruppen unga, trendiga storstadsbor i karriären som den nya kupén C30 riktar sig till. Köpare som inte har något emot trygghet och säkerhet men som aldrig skulle köpa något som tråkstämplats i ett biltest.

Gick ett steg längre

Redan Volvo S40 och V50 är betydligt mer körglada än vi vant oss med hos Volvo. De är pigga och alerta på asfalt, men fortfarande balanserade i halka.

Men med C30 gick chassikonstruktörerna ett steg till, för att bilen skulle bli ännu roligare att köra. Och mycket riktigt styr nykomligen in ännu snabbare i kurvan, just så som vi biljournalister vill ha det. Även jag gav C30 5 plus för köregenskaperna efter det första testet tidigare i höst.

Men brasklappen ”vi får se hur det blir i vinter” känns bra att plocka fram nu när det visar sig att C30 är på tok för sladdgirig i halka.

Problemet är att C30 är FÖR snabbstyrd för svenska vintervägar.

Visst, bilens styrning fungerar perfekt och en aktiv förare kan köra nästan obegripligt snabbt på krokiga isvägar. Med ett härligt, exakt grepp fram, men med baken vilt sladdande efter.

Tappar greppet

Krafterna som bildas när framaxeln styr i väg åt ena eller andra hållet kompenseras av bakaxeln så länge friktionen är bra, det vill säga på asfalt. Men på ishalka tappar bakhjulen greppet och baken sladdar i väg i motsatt riktning.

Antisladdsystemet på en vanlig Volvo behöver nästan aldrig gripa in, eftersom chassit är så tryggt, men i nya C30 måste systemet jobba i var och varannan vintervägskurva.

Inom VW-koncernen, med bilar som Volkswagen, Audi och Skoda, är policyn att bakaxeln aldrig får släppa taget (vad vi biljournalister än skriver). Så var det också hos Volvo tidigare. Och så måste det bli igen. Om var tionde bil som säljs i Sverige ska vara en Volvo även i fortsättningen, måste bilarna klara halka utan vilda sladdar.

Robert Collins betyg på C30 T5

Volvo C30

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln