Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Avslöjad: Saabs hemliga cab

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-16

Så blir nästa 9-3 cabriolet

Nya Saab 9-X Air har hållits hemlig fram till nu.

Mitt i all stadsjeepshets visar Saab en ny cabriolet på Parissalongen i oktober.

Men redan nu kan vi visa bilder på Saab 9-X Air – som visar hur nästa 9-3 Cabriolet kan komma att se ut. 

Klicka på bilden.

Saab är i högform. Med ständiga konceptbilar vill Saab visa att de är en biltillverkare att räkna med för framtiden. Saab 9-X Air är inget undantag. Det dröjer tre-fyra år innan vi får se ersättaren till dagens 9-3 cab, men i Trollhättan (och i tyska Rüsselsheim) är man fullt upptagna med att ta fram ersättaren. Det är den du ser på bilderna här intill.

Bygger på 9-X

9-X Air är baserad på 9-X BioHybrid, den stora lilla Saab man visade i våras. Den Saab som ska heta 9-3 – och 9-2 – när den rullar ut från fabriken i Trollhättan. Bottenplatta och teknik delas med nästa Opel Astra. Framtidens 9-3 blir därför något mindre än dagens 9-3. Formerna känns igen från konceptbilen Aero X, som visades 2006, vars djärva former stakade ut Saabs formspråk för en lång tid framöver. Djärvt men inte aggressivt, är Saabs nya motto.

Olik andra cabbar

Och visst stämmer det in på nya 9-X Air. Helt olik andra fyrsitsiga cabbar på marknaden i dag. Den välvda vindrutan är typisk för Saab. Nu har man tagit det ett steg länge. Vindrutans linjer fortsätter utmed sidorna i svepande, sluttande sidorutor på ett sätt som för tankarna till snabba motorbåtar. Rutornas linjer fortsätter med fenor som slutar tvärt på den korthuggna baken. Fräckt, och väldigt mycket Saab.

21-tumshjulen och den roadster/targa-liknande formen gör att bilen ser nätt och sportig ut. Men det ska fortfarande finnas plats för fyra. Enligt Anthony Loo, designansvarig för 9-X Air, ska sittbrunnens mått vara intakta från dagens 9-3 cabriolet. Det stora mysteriet är taket. Saab håller fast vid tygtaket, för att spara vikt, men den korta baken ställer höga krav på en smart fällanordning. En sådan säger sig Saab redan ha utvecklat och tagit patent på, men det är inget man vill visa för omvärlden ännu.

Lek med former

Saab-folket betonar att 9-X Air bara är en lek med former. Hur mycket vi får se av konceptbilen när nästa cabriolet är klar för tillverkning vet vi inte, men grunddragen är klara. Och de får vi se mycket av på framtida Saabar.

Följ ämnen i artikeln