Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Bra olja är din motors stora kärlek

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-12-04

Slarva inte med oljebyten - det kan innebära för tidig död

Oljan är motorns bäste vän.

Byt ofta, spara bränsle och förläng motorns liv.

Slarvar du med oljebytena kan det leda till motorras!

Kolven i motorn gör ett glädjeskutt - bästa sättet att göra motorn glad är att byta olja ofta.

Födelsedagar, fars dag, mors dag - nog minns du dem och kommer ihåg att fira? Men vet du när motorn fyller år? Och vilken present är det då som gäller?

Just det, motorn fyller år ungefär var 1 500:e mil. Serviceintervallet varierar något mellan bilmodeller men det är alltid samma present som står längst upp på önskelistan: oljebyte!

Motorer älskar ny olja. Då sköljs all gammal upplöst smuts bort och in kommer ny, fräsch olja som gullar med alla mekaniska små pryttlar och ser till att de gör sitt jobb i ytterligare tusen mil eller mer.

Eländig miljö

Inuti motorn är det en eländig miljö. Där finns syror och allehanda aggressiva kemikalier som är rester och sot från förbränningen. Kolvringarna skrapar ner eländet i oljetråget där de ska neutraliseras av oljan. Något som den bara klarar under begränsad tid, sedan måste oljan bytas.

Så här i början på vinterkylan är det speciellt viktigt att ha fräsch olja i tråget. Med allt lägre temperatur blir oljan tjockare och mera trögfluten. Batterikapaciteten sjunker också i takt med att antalet minusgrader blir fler.

Sammantaget kan det innebära att motorn snurrar så sakta att den inte startar.

Och hur den nu än är så känns det som ett grundläggande krav man kan ställa på en bil - den ska starta på morgonen!

För att ge motorn en extra hjälp på vintern bör man välja en syntetolja. Ordet "syntet" har lite dålig klang, men det är ingen plastolja utan egentligen en vanlig mineralolja som förfinats i några extra processteg. De spretiga molekylkedjorna hos mineraloljan styrs upp till ett gemensamt utgångsläge som sedan förbättras med olika tillsatser, så kallade additiv.

Tack vare att syntetoljan är mer homogen kan den finkalibreras till rätt egenskaper med sitt additivpaket. Syntetolja är betydligt dyrare än mineralolja. Vissa oljeföretag utlovar sänkt bränsleförbrukning vid byte från mineralolja till syntetolja, så pass mycket att prisskillnaden tjänas in efter en viss körsträcka. Men det är nog inte riktigt sant.

Använd inga tillsatser

Varför skulle då syntetolja vara överlägsen mineraloljan?

Utan att skriva en 100-sidig avhandling kan man väl i korta ordalag nämna att syntetoljan har en bättre "pumpbarhet" (mindre energiåtgång för oljepumpen), ger något bättre oljefilm (mindre friktion) och klart bättre köldegenskaper (lägre friktion vid kallstart).

Ovanpå det har syntetoljan bättre stabilitet vid höga temperaturer, något som turbomotorer har glädje av.

Biltillverkarna har infört allt längre serviceintervaller och i många fall är det bara syntetoljan som klarar kraven.

Okej, jag sköter mina oljebytesintervaller, väljer en bra olja, kör försiktigt när motorn är kall och kommer även ihåg mammas födelsedag.

Finns det något mer man kan göra?

Köpa något mirakelmedel att hälla i oljan, kanske?

Så fort man nämner ordet "tillsatsmedel" osäkrar oljeteknikerna sina hagelbössor.

Är de sura på att andra har uppfunnit något bra, eller är de bara avundsjuka?

Nej, oljebolagens folk är inga duvungar och det starkaste argumentet mot mirakulösa tillsatsmedel är följande: kunde oljebolagen tjäna pengar på tillsatsmedel skulle de själva sälja dem och inte låta några småföretag dominera marknaden.

I USA har det under flera decennier funnits en djungel av tillsatsmedel och det har omsatts miljarder kronor om året.

På senare tid har dock de här tillsatsmedlen tvingats till en betydligt lägre profil på sin marknadsföring. Federal trade commission har stämt flera av de ledande företagen för osanna påståenden i sin reklam och vunnit i samtliga fall. Tillverkare av tillsatsmedel har också tvingats till skadestånd på flera hundra miljoner kronor.

Dubbla oljebyten

Om man absolut vill göra sin motor en tjänst så finns det en sak som den verkligen uppskattar: dubbla oljebyten. Om serviceintervallet är 2 000 mil (och där ingår varje gång ett oljebyte) kan man själv utföra ett extra oljebyte i "halvtid", det vill säga efter 1 000 mil. Och då byter man givetvis också oljefilter.

För dem som mestadels kör korta sträckor, står mycket i köer, drar tungt eller gör många kallstarter är dubblerade oljebyten en god investering.

Dubbla "födelsedagar" för motorn är något som den verkligen gillar!

Oljans fem uppgifter

Pär Brandt (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln