Experten tipsar om sommardäck
Publicerad 2011-04-18
Det är dags för sommardäck! Vill du ha tysta, lättrullande, billiga eller premium?
Är du rådvill inför bytet? Här tipsar experten om allt du behöver veta.
Det är hög tid att börja fundera på vilka sommardäck du ska ha på bilen. Här kan du se Volvos däckerbjudanden. Om du är miljömedveten och ekonomiskt lagd så är det lättrullande däck som gäller. När svenskarna ska köpa nya sommardäck så står det klart vilka egenskaper som de sätter högst upp på kravlistan.
– Många frågar efter de tystaste däcken – hade det gått att svara på den frågan så hade endast de däcken funnits i handeln. Du kan tycka att ett däck låter mycket fast att jag tycker att det går tyst – det är en subjektiv uppfattning. Vi har olika hörsel och är känsliga för olika frekvenser, säger Per Angervall, Volvo Personbilar Sverige AB:s produktchef för däck och batterier.
Var och hur kör du?
Vilket däck du ska välja beror mycket på hur och var du kör. Volvos DRIVe-modeller har utrustats med lättrullade däck som bidrar till minskad förbrukning och CO2-utsläpp. Nu erbjuds lättrullande däck till standardbilar från flera premiumdäcktillverkare.
Den största förtjänsten ger de vid lägre farter, detta i och med att luftmotståndet tar en stor del av motorns kraft vid snabbare landsvägskörning. Våtgreppsegenskaperna har diskuterats, men Per Angervall poängterar att Volvo aldrig skulle saluföra ett däck som inte ger kunderna den säkerhetsmarginal som de behöver.
Jämförbar standard
För att hålla sig neutral inför kunden erbjuder Volvo däck från åtta olika tillverkare. Väljer man att köpa premiumdäck så har dessa som regel en jämförbar prestanda i de flesta avseenden. Det gäller exempelvis avseende vattenplaning och bromsning på vått underlag. Dessa egenskaper försämras dock i takt med att mönsterdjupet minskar. Volvos däcksexpert varnar för konsekvenserna av slitna däck
– Under tre millimeters mönsterdjup ökar vattenplaningsrisken dramatiskt. Lagkravet för sommardäck är bara 1,6 millimeter, men om man har ett så litet mönsterdjup och det regnar så ska man köra sakta – då är risken för vattenplaning enorm, säger han.
Ett av hans viktigaste råd är att man alltid ska sätta de bästa däcken bak – det gäller även om bilen är framhjulsdriven. En annan viktig punkt är att välja rätt fälg. Per Angervall anser att man ska hålla sig till biltillverkarens kombination av däck och fälgar till respektive modell.
Risker med fel fälg
Varje fälg har en viss ”offset”, det vill säga avståndet mellan fälgens anliggningsyta och centrumlinje. Förändringar av denna offset kan innebära att bilens egenskaper förändras, bland annat avseende köregenskaper och vibrationer, men även säkerheten kan påverkas. Enligt däckexperten har många ”universalfälgar” som vissa däckhandlare erbjuder en felaktig offset för bilen.
– När du väljer fälgar från biltillverkarnas sortiment så vet du att fälgen är anpassad för just den aktuella bilmodellen och dess köregenskaper. Hjulen, kombinationen däck och fälg, är en del av bilen och testas lika noggrant som övriga komponenter när vi bygger en bil, säger han.
Slutligen varnar Per Angervall för lågprisdäck.
– Skulle man bli rekommenderad sådana så måste det finnas andra skäl bakom. Ett premiumdäck kostar mer, men är i nio fall av tio bättre på alla egenskaper jämfört med lågprisdäck. Det är med däck som med allt annat – man får vad man betalar för, säger han.
Volvo