Här är sportiga Volvo
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-08
Volvos vässade XC90 ska sälja med fräckare attribut
Volvos flaggskepp XC90 blir sportigare.
Fjädringen styvas upp, styrningen blir snabbare och ännu fler köpare ska lockas till jeepen som är Volvos mest sålda modell.
XC90 Sport premiärvisas just nu på bilsalongen i London.”För mesig”, tycker en del, och Volvo tar till sig av kundernas kritik. Och i höst kan den som vill välja XC90 Sport med hårdare fjädring, styvare stötdämpare, större hjul och snabbare styrning. Konkurrenten BMW X5 är betydligt hårdare fjädrad än Volvon varit hittills, Mercedes M-klass är också styvare. Men det var nog nya Audi Q7 som banade väg för en hårdare XC90. Många bilköpare anser att stötig fjädring är samma sak som sportig bil, och vem vill inte vara sportig?
Samma motorer som vanligt
Utvändigt är frånvaron av takbågar främsta kännetecknet på den sportigare Volvojeepen. Aningen fräckare plastsargar runt hjulhusen och matta lister med ”silverlook” i?stället för krom är också kännetecken.
Att hjulen är 19-tummare säger inte mycket, många har ju sådana stora hjul överst på önskelistan med extrautrustning.
Men den som hoppats på starkare motorer blir besviken, det är samma motorer som vanligt.
– Vi tror att var tionde XC90 blir en Sport, säger Volvochefen Fredrik Arp till Aftonbladet. Jo, jag skulle nog ta en själv, lägger han till efter en stunds fundering.
I Sverige är prognosen lägre.
– Några tiotal bilar om året, tror den svenske presschefen Bo Larsen.
Marginellt påslag
Till en början säljs XC90 Sport enbart i en version med dyraste läderklädseln. Eftersom även 19-tumshjul ingår blir påslaget för den styvare fjädringen marginellt.
Pris från 462 900 kronor med 5-cyl dieselmotor på 185 hk, 482 900 kr med 6-cylindrig bensinmotor och 592 900 kr med V8.
Läs också
Robert Collin