V70:s framstolar värda ett sjätte plus
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-01-03
- men det finns ju ett baksäte också...
Sjunk ner i en av Volvo V70:s framstolar och säg att du inte trivs.
Nej, det är naturligtvis omöjligt.
Ingen bil har fått så mycket beröm för sina framstolar som Volvo V70.
Breda, mjuka men ändå tillräckligt hårda för att inte trötta. Och samtidigt perfekt stöttande för rygg, axelparti och lår.
Kunde vi dela ut ett sjätte plus för just framstolarna skulle V70 få det.
Själv har jag kört 150 mil i sträck med en V70, sträckan Göteborg – Paris. Utan minsta känsla av träsmak i baken eller trötthet i ryggen.
Trångt bak
Men komfort är ju mycket mer än ett par bra framstolar. Det finns ju ett baksäte också. Och baksätet i Volvo V70 är inte lika skönt att sitta i.
För fullvuxna känns det trångt. Det känns föga komfortabelt – samma sak gäller för övrigt i Citroën C5 vars sittdyna dessutom är aningen låg.
Tvärtom är det i Ford Mondeo. Där sitter man högt, har bra utsikt samt överlägsenen sittställning. Dynan i Mondeons baksäte är dessutom härligt mjuk och lagom skålad. Lite mjukare, lite trevligare än det också rejält tilltagna baksätet i Opel Vectra, vars dynor är tyskt hårda.
Buller är ett av bilvärldens gissel nuförtiden, när svenska vägar ser ut som de gör.
Men i Volvo V70 är det välisolerat och behagligt tyst långt upp i fartregistret. Och knattret från dubbarna hörs bara lågmält och diskret. Fjädringskomforten måste betraktas som Volvos gren – även om Citroën C5 är strået vassare.
Den gashydrauliska fjädringen i C5 gör färden mjukare än i någon annan bil, man liksom svävar fram.
Ford Mondeo och Opel Vectra är inte lika välisolerade och har inte samma fjädringskomfort. Opel Vectra är tvärtom för hårt fjädrad.
Saab 9-5 kombi? Jotack, bra fjädringskomfort, bra ljuddämpning (utom på grov asfalt) och även 9-5 har underbart fina framstolar. Att bygga bra framstolar är uppenbart en svensk specialitet.
Klassens ljus
Samma sak med strålkastare och ljusbild. Att se bra under natten är klart en komfortfaktor, man kan slappna av och köra avstressat.
Ljuset hos både V70 och Saab 9-5 tillhör de bästa i klassen, oavsett om man valt xenon eller ej. Notabelt är att halvljuset hos C5 är för smalt och att Opel tar (hutlösa) 10 700 kronor för bi-xenon.
Ingen av bilarna saknar naturligtvis möjligheten att välja till komforttillbehör. Volvo har ändrat sin prispolitik och numera känns de olika paketen till V70 hyfsat prisvärda (se faktaruta längre fram).
I V70 är sedan i höstas luftkonditionering, färddator samt en bra cd-radio med sex högtalare standard.
Den börjar kännas mogen nu, Volvo V70. En komfortvinnare – tillsammans med C5.
Volvo V70: Komfort
Thomas Berggren