TOMT PRAT, REINFELDT
Publicerad 2011-06-24
Uttalandet är en spark i veka livet på de anställda
Med något enstaka undantag har statsminister Fredrik Reinfeldt hållit sig borta från debatten om Saab. Men i går kommenterade han den senaste krisen i Dagens Eko. Han sa: ”Jag tycker synd om dem som arbetar på ett företag som dagen före midsommarafton upptäcker att det inte har pengar till löner”.
Han sa också: ”Saab är ett företag som bygger bilar som man inte tjänar pengar på”.
Fortfarande inte ett ord från regeringen om att Saab är ett företag att vara stolt över. Som
i många år har byggt världens allra säkraste bilar, med fina köregenskaper. Och som betytt mycket även för Volvos framgångar. Och att Sverige sysselsätter över 10 000 personer inom underleverantörsindustrin. Eller att konkurrensen mellan Volvo och Saab, och Volvo lastvagnar och Scania för den delen, bidrar till att Sveriges tekniska högskolor utbildar bilkonstruktörer i världsklass.
Inte ett ord om det. Bara en spark rätt in i veka livet på Saab-ledningen och de Saab-anställda. Med tvärsäkra uttalanden trots att han aldrig varit på fabriken och inte har en aning om vad Saab kan tänkas tjäna på varje såld bil.
Näringsminister Maud Olofsson, som hela tiden varit regeringens språkrör i Saab-affären, sa i går om försäljningen av Saabs fabriksfastigheter: Det finns ingen köpare.
Men det stämmer inte. Dels har ju finansmannen Vladimir Antonov gjort allt för att få köpa fabriken, men stoppats av Europeiska investringsbanken, EIB, och den svenska regeringen i tyst samförstånd. Antonov gav upp härom veckan för att lämna fältet fritt för ett svenskt konsortium med AP-fondägda fastighetsbolaget Hemfosa i majoritet. Och tvärt emot Maud Olofssons påstående fortsätter förhandlingarna med Hemfosa-gruppen.
Det handlar om att Saab vill sälja en del av sina fastigheter för 300 miljoner kronor för att klara den akuta krisen. Det behövs 30 miljoner kronor till lönerna (till de kollektivanställda, tjänstemännen får lön vid en annan tidpunkt) och så måste underleverantörerna får betalt.
Ända sedan General Motors tillkännagav att man skulle lägga ner Saab har regeringen baktalat och misskrediterat både Saab och dem som velat rädda företaget. Samtidigt har man förklarat för spekulanter på företaget att Sverige är på väg ut ur industrisamhället och in i tjänstesamhället. Sverige ska enligt finansminister Anders Borg, i varje fall inte ha någon bilindustri.
Om regeringen får som den vill faller Saab redan den här veckan, sen försvinner i rask takt flera av de internationella underleverantörerna från Sverige, vilket ger Volvo problem och på sikt även lastbilstillverkarna.
Om Volvo flyttar från Göteborg till Kina blir kanske ingen förvånad, men när Scania börjar bygga lastbilar i Tyskland blir det uppenbart hur olika regeringarna i Europa agerar för att behålla sin industri.
I Tyskland och Frankrike har regeringarna gått in med mångmiljardstöd för att rädda sin biltillverkning kvar
i landet. Samma sak i Belgien, så där stannar Volvo kvar, var så säkra.
Men hur det blir i Sverige, det kan man inte ens gissa.
Chatta med Stefan Karlsson, som jobbat på Saab i 20