Bäst och sämst 2012
Publicerad 2012-12-30
Bilåret är till ända - redaktionen utser topparna och flopparna
Vi har testat massor med bilar. Bensin, diesel, hybrid, laddhybrid. Och rena elbilar. 4 cylindrar, 6, 8 och 12. I Sverige, England, Tyskland, Italien, Spanien, Frankrike, Finland och Danmark. I snö, strålande solsken, regn, motvind, medvind och dimma.
Men vad minns vi av året som gått? Och vad tar vi med oss in i 2013?
Bilredaktionen utser största glädjeämnena och värsta humörsänkarna.
Robert Collin, reporter och krönikör
Största glädjeämnet: Lag om vinterdäck för lastbilar.
Största besvikelsen: Fast bara på drivhjulen. Det är fortfarande tillåtet att ha nästan blankslitna däck på framhjulen och på släpet!
Smartast: Peugeots (och Citroëns) hybrider med diesel fram och elmotor bak. Snålt och förnuftigt.
Dummast: Dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm och på Odinsgatan i Göteborg och på en del andra gator i landet. Fast i Göteborg blev det trafikkaos när alla skulle trängas på dubbtillåtna gatorna runt om.
Fulast: Regeringen fortsatta trixande i Saabaffären. Är det någon som sett någon elbil ännu? Kommer vi att få se några? Knappast. Men regeringen tycker att det är rätt spår.
Snyggast: Volkswagen Up! Så fyrkantig, så funktionell, så snygg!
Bilen jag vill ha: Volvo XC70. Jo, den är det.
Bilen jag bara vill glömma: Audi Q7. Och bäst av allt, det verkar som om alla andra också glömt den.
Det önskar jag mig i bilväg 2013: Höjda hastighetsgränser, bättre snöröjning, mer pengar till vägunderhåll och nya vägar, motorväg istället för den överbelastade 1+2-vägen norr om Gävle, straffansvar för de byråkrater och politiker som har hand om trafiken, samma straffansvar för de politiker och forskare som bluffar om partiklarnas dödlighet. Och att de jägare som planterade ut vildsvinen i Sverige skjuter av dem så att de inte vållar så mycket elände i trafiken.
Niclas Vent, tf. redaktör
Största glädjeämnet: Att jag äntligen fick köra en Corvette! Som USA-älskare har det alltid varit en dröm. Nu var inte 2012 års Grand Sport riktigt lika fin som i min fantasi, även om den slår det mesta som ren körupplevelse. Jag är rysligt nyfiken på hur den helt nya modellen för 2014 kommer att se ut.
Största besvikelsen: Att det fortfarande inte finns en rimlig trafiklösning för Stockholm i sikte. Det är förstås paradoxalt, men man skapar inte mer vägutrymme eller större framkomlighet genom att bygga mer väg. Det enda man skapar är mer utrymmekrävande och utsläppstung trafik. När staden växer måste man satsa på effektiv kollektivtrafik där många människor kan ta sig fram snabbt på liten yta. Då frigörs också utrymme på vägarna. Att det snart är 20 år sedan den senaste tunnelbanestationen invigdes i Stockholm är ett fiasko.
Smartast: Det är svårt att komma runt VW Up, Skoda Citigo och Seat Mii. Så praktiska, pålitliga, billiga – och gulliga.
Dummast: Chevrolet Camaro gjorde Sverige-comeback och tyngre och törstigare får man leta efter. Ingen fröjd att köra heller för den delen. Men jag älskar hur den ser ut.
Fulast: Det smärtar att de mest progressiva bilarna alltid är de utan konkurrens fulaste. Mitsubishi Miev och Toyota Prius är till exempel rasande fula båda två.
Snyggast: Ferrari F12 Berlinetta. Oerhört förförisk till och med på stillbilder. Det känns som om jag aldrig skulle kunna stirra mig mätt på de linjerna. Jag är avundsjuk på Robert Collin som har fått köra den.
Bilen jag vill ha: Senaste Porsche Boxster är en underbar bil på alla sätt – snygg, snabb och smakfull – utan att vara varken så provocerande uppseendeväckande eller svindyr som en riktig superbil. En Boxster kan man köra till ICA och handla med utan problem.
Bilen jag bara vill glömma: Den jag själv har råd att köpa.
Det önskar jag mig i bilväg 2013: Kvantsprång inom el- och hybridtekniken. En riktig, fungerande miljöbil, till ett rimligt pris, det önskar jag mig mest av allt.
Johannes Collin, reporter
Största glädjeämnet: Mercedes SLS Roadster flat out över Stekkenjokk och Polestars Volvo S60, vilken bil!
Största besvikelsen: Opel Adam. Såg så kul ut men med hård fjädring och trist styrning är Adam inte lika rolig att köra
Smartast: Peugeot 508 RXH. Inte så rolig att köra kanske men konceptet rymlig, bekväm och supersnål familjebil som blir fyrhjulsdriven när det behövs är helt rätt.
Dummast: Att min test-Porsche 911 Carrera 4 har autobahnvinterdäck som är bra på asfalt men värdelös på snö och is
Fulast: Toyota Prius har alltid varit ful och är det i år också och Mini Coupé är rätt ful den också
Snyggast: Jaguar F-type, vilken skönhet!
Bilen jag vill ha: Nya Range Rover – en av världens bästa bilar! Jo, jag vet, tills den börjar krångla...
Bilen jag bara vill glömma: Toyota Prius + är ingen dum bil men nya krockprover från USA visar att den inte alls är så säker som man kan tro. Vid en frontalkrock med 25 procents överlappning (lyse mot lyse) är Prius + rent livsfarlig enligt amerikanska IIHS.
Det önskar jag mig i bilväg 2013: Peugeots och Citroëns fyrhjulsdrivna hybridsystem i en pickup kanske?
Bo Svernström, redaktör
Största glädjeämnet: Svårt, men jag tror att det får bli Toyota Landcruiser V8. Jag hade svårt att värja mig mot den bilens väldighet. Men som god två seglar nya Porsche 911 upp som en given men grym kliché.
Största besvikelsen: Mitsubishi Imiev. En lådbil med elmotor. Dessutom bak.
Smartast: Kan vara Opel Ampera, med bara en drivlina. Bensinmotorn fungerar bara som ett elverk till elmotorerna som driver hjulen. Annars Ford B-Max, otroligt smidigt smart.
Dummast: Elektroniken från elektriska handbromsar till diverse startspärrar som tar över bilföraren. Senast stängde Audi A6 Allroad av motorn så fort man öppnade dörren för att kliva ur och öppna garageporten. Hjälp, ja gärna, men låt bilföraren bestämma.
Fulast: Kanske Toyota Landcruiser V8 – en oformlig jätte.
Snyggast: McLaren MP4-12C.
Bilen jag vill ha: Mest praktisk skulle en Mitsubishi Pajero vara, roligast en Porsche 911... Svåra bilar att förena i en kompromiss, men kanske kommer BMW M550D närmast. Den skulle jag inte bli ledsen över.
Bilen jag bara vill glömma: Får nog bli Imiev. Den var hemsk.
Det önskar jag mig i bilväg 2013: En långresa med en Defender innan den försvinner ur produktion. Helst till Island. En bra kombo. En fornbil i ett fornnordiskt landskap.
Benjamin Ekroth, webbredaktör
Största glädjeämnet: Att ta sig an Stekkenjokk med fyra cabrioleter var mäktigt. Att dåna genom fjällvärlden med en nercabbad Mercedes SLS AMG Roadster är en svårslagen upplevelse.
Största besvikelsen: Jag trodde och hoppades på Stefan Jacoby som mannen för Volvo. En bilnörd från VW som skulle ta tillbaka funktionalismen på Hisingen. Men kineserna och göteborgarna ville nåt annat.
Smartast: Jag har inte kört den själv, det uppdraget gick till Johannes, men Fisker Karma verkar ha knäckt nöten. Det går att vara miljövänlig och rolig. Och snygg! Annars har ju många av årets el- och hybridupplevelser varit fula som stryk. Och ledsamma bekantskaper.
Dummast: Att Förbifart Stockholm inte är färdig ännu. Och det rikliga överanvändandet av salt som en billig lösning för snöröjningen. Billigt för alla - utom för bilägarna.
Fulast: Det måste vara Lexus CT200h. Så många olika linjer, ändå inga som passar ihop.
Snyggast: Alltså, Bentley Continental GT som jag körde i våras är slående vacker. Ferrari F12 Berlinetta som Robert körde är ju också hänförande.
Bilen jag vill ha: Porsche Boxster tar jag vilken dag som helst, den framstår ju som prisvärd jämfört med andra bilar vi kört i år. Skoda Yeti ligger väl närmare min verklighet, den vill jag också gärna ha.
Bilen jag bara vill glömma: Varenda gång jag hämtar en testbil går jag in i ett stadium av självförnekelse och försöker desperat att glömma bort min egen bil. Men nä, den kommer tillbaka till mig hela tiden.
Det önskar jag mig i bilväg 2013: Blir det nu som jag köper en Mazda Miata? Jag vill ha många och långa bilresor.