Så mycket fick de ge för Saab
Publicerad 2012-06-14
Närmare 9 miljarder kronor.
Så mycket satsar den japansk-kinesiska elbilstillverkaren Nevs i Saab, erfar Dagens industri.
– Vi har säkrat finansiering för en långsiktig investeringsplan på 7 miljarder kronor, säger den nya huvudägaren Kai Johan Jiang till Di.
Till det kommer köpeskillingen, som uppskattas till 1,8 miljarder.
Från uträknad till konstgjord andning från Holland, till dödsdömd. Nu har Saab återuppstått.
Efter månader av spekulationer står det nu klart att elbilstillverkaren National Electric Vehicle Sweden, Nevs, köper Saabs konkursbo.
Köpeskillingen uppskattas av källor till Dagens industri till cirka 1,8 miljarder kronor.
Sju miljarder
Dessutom säger den nye huvudägaren, svensk-kinesen Kai Johan Jiang, att företaget har säkrat finansieringen med investeringar på sju miljarder kronor, enligt Di.
Nu startar ett helt nytt kapitel i den svenska bilfabrikantens historia. Planen är att med hjälp av japansk teknologi bli världens ledande elbilstillverkare med produktion i Trollhättan.
Redan 2013/2014 ska den första elbilen, baserad på den existerande modellen 9-3, att finnas ute till försäljning. Samtidigt har man planer på att utveckla en helt ny modell.
– Huvudfokus kommer att ligga på försäljning på den kinesiska marknaden. De kinesiska kunderna efterfrågar en premium-elbil. Genom köpet av Saab kommer vi att kunna erbjuda det, säger Kai Johan Jiang.
Behöver flera hundra personer
Enligt företaget har rekryteringen till den nya Saab-fabriken redan börjat.
– Först och främst rekryterar vi ingenjörer och ledning. Till det räknar vi med att vi behöver ett par hundra personer, säger Nevs styrelseordförande Karl-Erling Trogen.
Om den nya elbilen kommer att ha ett Saab-märke på huven är inte klart. Hela varumärket ingår inte i köpet, men Nevs plan är att även köpa loss det.
Tillverkningen av batterierna till bilarna kommer inte att ske i Trollhättan, utan importeras från Kina och Japan.