Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Lanserar motorn som kan ersätta alla dieslar

Publicerad 2016-08-16

Bensinmotorn gör comeback på bred front.

Nu sjösätter Nissan ”VC-T” – en bensinfyra som sägs kunna ersätta bolagets alla dieslar.
Infiniti QX50 får världens första serietillverkade motor med variabel kompression.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Dieseltekniken må ha kommit långt, men nu kämpar biltillverkarna för att kunna erbjuda små bensinmotorer där prestanda och körupplevelse matchar forna tiders sexor – eller rent av V8:or. Volvo har varit tidiga på banan. Exempelvis levererar de nya T6-versionerna 320 hk, men Volvo har visat att deras trippelturbo-teknik kan krama 450 hk ur en bensinfyra. I systemet matar en eldriven kompressor de två turboaggregaten. Tekniken ger ett högt laddtryck även vid låga varvtal och kraften levereras utan fördröjning – med en vettig förbrukning och låga utsläpp.

Först i världen

Nu kontrar Renault-Nissan med VC-T, den första serietillverkade motorn med ett variabelt kompressionsförhållande. Turbofyran lanseras på Paris Motor Show där suven Infiniti QX50 blir först med den nya tekniken.
– Den kommer inte ersätta alla våra dieslar, men den har potential för att göra det. Den är bland annat lättare än de senaste dieslarna, och dessutom billigare att tillverka, sade en av Nissans företrädare till Autoexpress.
Kolvens övre vändpunkt flyttas genom att höjden på vevaxeln position i motorblocket kan varieras. Det innebär att man kan variera kompressionsförhållandet mellan 8:1 till 14:1. Topplocket har både direkt insprutning, vilket är fördelaktigt vid höga effektuttag – samt portinsprutning, som minskar mängden partiklar i avgaserna.

Saab en föregångare

VC-T ska ha en toppeffekt på 272 hk och 390 Nm. Det låter kanske inte så imponerande, men motorn sägs ha samma egenskaper som den tidigare V6:an på 3,5-liter. Samtidigt drar VC-T 27 procent mindre än sexan, och tio procent mindre än likvärdiga tvålitersturbos.
Andra biltillverkare har gjort försök kring tekniken, exempelvis Porsche – men en tidig pionjär var faktiskt Saab. Redan år 2000 visade de upp ”Saab Variable Compression”. På 1,6-litersmotorn kunde den övre delen av motorblocket vinklas upp till fyra grader. Det innebar att kompressionsförhållandet kunde regleras från 8:1 till 14:1. Saabs femcylindriga spis gav 225 hk.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

John Edgren

Följ ämnen i artikeln