Clio. Oldtimer som håller än
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-14
Clio är en käck liten fransk madame utan allvarliga mankemang. Rikta in dig på en senare årsmodell – men se upp för alltför hårt körda firmabilar.
Modeller
Den senaste Clio kom 1998 och finns med tre- eller femdörrarskaross. Ett stort urval av motorer spänner från 1,2 liter med 60 hk till Clio Sport med tvålitersmotor och 169 hk. Bästa kompromiss mellan ekonomi och rörlighet: femdörrarsbilen med någon av 1,4-litersmotorerna på 75 eller 98 hk och RT-paket.
Utbud
Clio har haft en enastående schwung i försäljningen sett till hur gammal konstruktionen egentligen är. Försäljnings-
framgångarna beror till stor del på exponeringen i Volvos försäljningshallar.
Säkerhet
Första generationen fick uselt betyg i Euro Ncap, men med tvåan gick det bättre. Fyra stjärnor 2000, och gott sidokrockskydd. Från 2001 går det att koppla ur krockkudden på passagerarplats.
På vägen
Lugnare och mindre sprallig än huvudkonkurrenten Peugeot 206, men inte sämre. Passar i stan med lättöverskådlig kaross och god sikt. Riktigt bekväma framstolar medan de där bak kan tänkas klaga vid långa transporter. Växel-lådan är aningen grötig, och växlarna ligger lite lågt, vilket ger högt
motorljud.
Ekonomi
Renault rear nu Clio, man kan få en ny för strax över 100000 kronor. Det är prisvärt och det är inte alltid lönsamt att köpa en nyare begagnad om det inte följer med garantier. Den ansiktslyfta modellen från och med 2001, Clio II, står klart högre än den tidigare, men då får man också en modernare bil i känslan. Servas hos Volvo och servicepriserna är högre än för andra småbilar.
Kvalitet
De första årsmodellerna har relativt dåliga besiktningsresultat (anmärkningar mot bromsledningar och ojämn bromsverkan). En kvalitetsförbättring verkar ha skett på Clio II då resultaten är bättre än för medelbilen.
Renault Clio 1.2 16v
Service & reservdelar
David Lilja (bil@aftonbladet.se)