Citroëns gasfjädring räddar rumpan
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-06-29
Rond 3: Komfort
Vad som gör Citroën till en särling är gasfjädringen och det är just tack vare den som Citroën skaffar sig ett bastant övertag på komfortområdet.
Chassit sväljer gropar och ojämnheter helt omärkligt, karossen nickar sällan till på det sätt som bilar med konventionella fjädringssystem gör.
För mjuka stolar
Med så dämpade karossrörelser känns det som man svävar fram och Citroën har dessutom förstärkt komfortkänslan för de åkande genom att erbjuda mjuka stolar. Tyvärr är stolarna lite för mjuka för att vara komfortabla timme efter timme.
Citroën är bred och hög i kupén och upplevs till och med större än vad den är. Man saknar dock en rejäl mugghållare fram och antalet praktiska stuvfack är egentligen bara fyra: två i vardera dörrsidan.
Renault Laguna kombi har också dubbla fack i dörrarna, det ena öppet och det andra utdragbart och stängbart. Dessutom finns ett bra stuvfack ovanpå radion, under den nerfällbara luckan som döljer radion.
Laguna kombi erbjuder god komfort i de flesta avseenden. Framstolarna är stora, stöttande och bekväma, baksätet har precis som i Citroën mjuka, stödjande ryggstöd samt sitsar med lagom tilltagna ”rumpgropar”.
Renault har dessutom en praktisk finess i bakdörren, vars ruta kan öppnas separat vilket gör det enklare att lägga in eller ta ut enstaka saker ur lastutrymmet.
Ljudkomforten i Citroën är något bättre än i Renault Laguna, men båda bilarna släpper igenom för mycket vägljud för att kunna få överbetyg.
Citroën C5 kombi
Renault Laguna kombi