Testet visar: De här bilarna är livsfarliga
Publicerad 2016-04-06
De ser ut som små personbilar, men låt inte skenet bedra.
För trots det, är ”mikrobilarna” livsfarliga ur krockhänseende.
– Det är en besvikelse att se att de saknar samma grundsäkerhet som är vanligt i småbilar, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejlaKrocktestinstitutet Euro NCAP skärper ständigt kraven på säkerhet för bilar i Europa.
Men det finns en kategori som de inte riktigt kommit åt: mikrobilarna/mopedbilar eller det som benämns som ”tunga fyrhjulingar”. Fordon som till och med saknar de flesta grundläggande säkerhetsfunktionerna.
– Om tillverkarna inte uppmanas att göra mer, kommer lagstiftarna fortsätta ett ge den falska bilden till konsumenter om att de här faktiskt håller måttet, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.
Väldigt få stjärnor
I sin senaste krocktestomgång har Euro NCAP testat fyra olika ”mikrobilar/mopedbilar” och där framgår det att ingen, eller endast liten, säkerhetsutveckling har skett de senaste två åren. Endast en av de testade fordonen, Microcar M.GO Family har en krockkudde (som tillval) och i den fungerade inte ens tillfredställande. Euro NCAP går till och med så långt och beskriver krockkudden som en ”marknadsföringsploj” snarare än något säkerhetshöjande.
Av de krockade bilarna: Aixam Crossover GTR, Microcar M.GO Family, Bajaj Qute och Catenet CH30, var det deprimerande nog endast den sistnämnda med två stjärnor – resten fick en.
Inte samma regler
Det stora bakomliggande problemet är att dessa mikrobilar inte har några större lagkrav på sig – trots att de många gånger marknadsförs just som ett alternativ till en liten stadsbil.
– Några enkla designförändringar skulle kunna leda till stora förbättringar, med endast små förändringar i vikt och pris. Att jaga miljömässiga fördelar är ingen ursäkt för att tillåta osäkra fordon, säger Michiel van Ratingen.
– Vi måste få upp både lagstiftarnas och konsumenternas medvetenhet kring osäkra och dåligt reglerade fordon. Kategorin har ett stort potential världen över och det är livsviktigt att säkerhetsstandarder kommer på plats. Att konsumenter uppmärksammas om säkerhetsbristerna – särskilt i jämförelse med riktiga bilar av liknande storlek säger David Ward, generalsekreterare för Global NCAP.
Till viss del kan det ses som underligt att man inte reglerat säkerhetskraven ännu. Särskilt eftersom fordonen ofta riktas mot unga, mindre bemedlade personer. I Sverige marknadsför de många gånger som ”bilar som inte kräver körkort”.
Här kan du se Euro NCAP:s krocktest av bilarna OBS extern länk.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.