Säkrare vägräcken för mc-förare
Publicerad 2012-06-20
Underglidningsskydd testas i Sverige
Sverige får i dagarna sina första mc-vänliga vägräcken – 20 år efter det att de började dyka upp i Europa.
Varje år dör i snitt fyra–fem motorcyklister efter en kollision med vanliga vägräcken.
Kommunikationsminister Catharina Elmsäter-Svärd invigde på onsdagen ett av de nya räckena i Åkersberga utanför Stockholm. I Botkyrka och Ljungarum ska andra varianter testas nästa vinter innan beslut fattas om utbyggnad i större skala.
De nya räckena har så kallad underglidningsskydd som hindrar att motorcyklisterna slår i oskyddade stolpar, fastnar i krokar eller andra utskjutande detaljer och i stället glider längs med räcket efter en olycka.
– Tio procent av alla motorcyklister som dör i Sverige dör mot ett räcke. Det är det vanligaste krockvåldet i samband med singelolyckor, säger Maria Nordqvist på Sveriges Motorcyklister (SMC).
Efterlyst i 15 år
Sverige brukar ligga i frontlinjen när det gäller trafiksäkerhet, men inte på det här området. Det finns länder i Europa som haft mc-anpassade räcken i 20 år. SMC har efterlyst dem på svenska vägar i 15 år.
– Trafikverket säger nu att man ska prioritera på- och avfarter till motorvägar. Men det man har i andra länder, och som vi också vill ha, är en utbyggnad i kurvor på det mindre vägnätet. Det är där de flesta motorcyklisterna dör, säger Nordqvist.
TT