Hybriderna anfaller
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-12
Nu kommer fler och fler miljöbilar
FRANKFURT
Ordet hybrid var mest facksnack för ingenjörer och några få miljökämpar.
I dag har andra biltillverkare insett att Toyota och dess1 lyxmärke Lexus ligger flera år före - och att myndigheterna gillar hybriderna.
När Toyota Prius smögs ut på marknaden 1997 var det få som brydde sig om en dyr, ful fyradörrarsbil med bensin- och elmotor.
För att ta in Toyotas försprång har konkurrenterna svalt stoltheten och gått ihop i flera oheliga allianser.
Amerikanska Ford gjorde succé förra året med sin mellanstora stadsjeep Escape med bensin- och elmotor, och ärkefienden GM har som motdrag ingått allians med Daimler-Chrysler och BMW och lovat hybrid i sina stora stadsjeep-modeller i slutet av 2007.
BMW visade en hybridversion av X3 på Frankfurtsalongen nyligen, samtidigt som Mercedes aviserade ett bränslesparande drivsystem till flaggskeppet S-klass. Tillsammans med GM bildar nu de tyska företagen ett gemensamt center i USA för snabbutveckling av hybridtekniken.
Även sportbilsspecialisten Porsche har insett imagevärdet i hybrider och satsar nu på samarbete med VW/Audi för att vara med på banan när alla tar upp jakten på Toyota och Lexus.
Porsche Cayenne.
Audi Q7 hybrid.
BMW X3 hybrid.
Lexus GS450h.
Mercedes S-klass hybrid.
Toyota Prius.
Lexus RX 400h.
Honda Civic hybrid.
Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)