HÖGT & LÅGT
Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-03-06
Första småjeepen i premiumklass gör upp med hyllade Tiguan
VW Tiguan har länge varit en favorit på redaktionen, men BMW X1 kanske är den som kan utmana och gå om.
Upp till bevis för småjeeparna.
Man skulle kunna säga att BMW stakar ut spåret. Först kom X3, en småjeep som i princip saknade konkurrenter.
Visst fanns det redan en rad japanska småsuvar men fokus låg mest på jeepstuket medan BMW införde personbilsdrag i segmentet.
Nu gör man samma sak med nya X1. En bil som storleksmässigt ligger strax under alla kompaktsuvar men fortfarande ser rätt jeepig ut.
Proportionerna lurar ögat
Fast det är bara när bilen står solo framför betraktaren. Parkera bredvid en större stadsjeep, till exempel en VW Tiguan och bilen ser ut som en måttligt höjd personbil.
Och ställer man X1 bredvid en Ford Focus visar det sig att den inte är högre än vilken golfklassbil som helst. Det är proportionerna som lurar ögat.
Fördelen med en lägre stadsjeep som X1 är att man inte behöver klättra upp i bilen. Bara att stiga rakt in. Tiguan kräver ett kliv upp men har en klar fördel att dörren täcker sidotröskeln som därmed aldrig blir skitig, således ingen risk för smutsiga byxben.
Bra höjd på instrumenten
Väl på plats bakom ratten upptäcker man en annan fördel med folkvagnen, instrumenteringen är placerad i lagom ögonhöjd. Att justera värme och radio kräver inte att man tittar i knähöjd som i BMW.
Ur ett rent estetiskt perspektiv har interiördesignerna lyckats bra med X1 med snygga detaljer, men ergonomiskt har man missat en del. Inte bara de lågt placerade reglagen utan även justeringen av stolen som är urbota dum.
BMW fortsätter med en dåres envishet att använda en spak för att höja eller sänka stolen, men du måste själv lyfta rumpan för att stolen ska åka upp. Behåller du tyngden i sätet sjunker du som en sten mot golvet.
Väl tilltagen takhöjd
Mitt i min vrede över detta finner jag en positiv egenskap, takhöjden är nämligen så väl tilltagen att även jag som tvåmetersperson kan inta en hög sittposition och få stadsjeepskänsla. Eller så kan jag välja att sitta på golvet och känna mig som i lilla BMW 1-serie, den bil X1 bygger på. Men körmässigt tycker jag att bilen liknar en 3-
serie mer än lillbilen och det är positivt.
Vi har hyllat Tiguan tidigare och fortsätter vår lovsång, men denna gång hittar vi några egenskaper som VW borde slipa bort. Bilen är för bullrig och då handlar det i första hand om för mycket vägljud.
Men även knarrandet från det stora glastaket är störande och hör inte hemma i en bil som med lite utrustning kostar upp mot 400 000 kronor.
Välutrustad men dyr
Ja, så mycket får man faktiskt betala för den pressbil vi kör som visserligen är välutrustad men in absurdum. Räkna med 340 000 kronor om du vill ha Tiguan med testbilens 170-hästarsdiesel.
Motorn i vår BMW är precis lika stark och de båda bilarna har närmast identiska prestanda. BMW-motorn är i vanlig ordning lite snålare, men också något brummigare och växellådan är onödigt trög, i synnerhet jämfört med den smidiga spaken i Tiguan. Båda är för övrigt sexväxlade.
Körupplevelsen är trevlig i båda bilarna men på olika sätt. I Tiguan känns det som om man kan ta sig över stock och sten och snövallarna som plogbilen dragit upp forceras utan minsta tvivel. I X1 tar vallen i fronten och är den frusen så riskerar man att trasa sönder plasten.
Mycket vägkänsla
Samtidigt föredrar jag X1 som körmaskin och det beror mest på att styrningen förmedlar mycket vägkänsla, något som VW borde införa i Tiguan vid en uppdatering. Att X1 gärna sladdar med bakvagnen om föraren så önskar höjer körglädjen ett snäpp, men det är inte på bekostnad av säkerheten, bilen uppträder inte okontrollerat.
Tiguan är rymligast
För den som tänkt sig en rymlig bil är Tiguan bästa valet. Benjamin testar baksätet och han har en decimeter till godo i knäutrymme i Tiguan, medan han får sitta med knäna inborrade i framsätet i X1.
Takhöjden i BMW är precis lika bra bak som fram men man sitter också klart lägre än i Tiguan, vilket ger sämre sittkomfort, särskilt är bristen på lårstöd uppenbar.
X1 tar igen några praktiska poäng på att sätesfällningen är enklare och smartare, båda bilarna delar baksätet 40/20/40 men mittdelen i X1 bildar ett plant lastgolv medan VW bjuder en lösning som mer liknar en genomlastningslucka.
Många kollegor som testat BMW X1 har kommit fram till att bilen saknar konkurrenter till den dag Audi och Mercedes presenterar sina babyjeepar. Det finns en poäng i resonemanget eftersom X1 är dyrare än de flesta småjeepar och samtidigt trängre.
Ändå ligger Tiguan väldigt nära på flera plan. Den är inte lika underhållande att köra, X1 är också flera resor tystare men totalt sett är Tiguan det smarta valet och vår fortsatta favorit.