Första 911 (1963), - en legend föds
Som efterföljare till Porsche 356 vann 911 sportbilsälskarnas hjärtan från första stund. Prototypen avtäcktes första gången vid Frankfurts bilsalong (IAA) 1963 som Porsche 901. Inför marknadsintroduktionen 1964 döptes den om till 911. Dess luftkylda sexcylindriga boxermotor utvecklade 128 hk vilket gav en toppfart av 211 km/tim. Den som ville ta det litet lugnare kunde från och med 1965 välja den fyrcylindriga Porsche 912.
1966 presenterades 911 S med 158 hk. Det var den första modellen som utrustades med Fuchs lättmetallfälgar. 911 Targa med sin karaktäristiska störtbåge debuterade sent 1966 som världens första säkra cabriolet. 1967 kunde den halvautomatiska fyrväxlade Sportomatic erbjudas. Med 911 T från samma år, och senare även med E- och S-varianterna, blev Porsche den första tyska biltillverkaren som klarade de stränga amerikanska avgaskraven.
Porsche 911 blev allt kraftfullare allteftersom cylindervolymen ökade, först till 2,2 liter (1969) och sedan till 2,4 (1971.) 911 Carrera RS 2,7 från 1972 med en 207 hk stark motor i en bil som vägde under 1 000 kg är ännu idag sinnebilden av en drömbil. Den karaktäristiska "ankstjärten" var den första bakre spoilern på en serietillverkad bil.
G-serierna (1973) - andra generationen
Tio år efter debuten gav Porsches tekniker 911 sin första större omarbetning. G-modellen tillverkades från 1973 till 1989, längre än någon annan 911-generation. Den hade de mer framträdande stötfångarna som tagits fram för att klara de senaste krocktesterna i USA. De åkande skyddades också bättre med trepunktsbälten som standard och integrerade nackskydd.
En av de viktigaste milstolparna i 911:ans historia var avtäckningen 1974 av den första 911 Turbo med en trelitersmotor på 256 hk och en enorm bakre vinge. Nästa hopp i prestandakurvan kom 1977 med 911 Turbo 3,3 med intercooler. Med 296 hk var den bäst i klassen.
1983 ersatte 911 Carrera SC-modellen. Med en 3,2-litersmotor och 228 hk blev den en favorit bland samlare. Från och med 1982 kunde friskluftsvänner också beställa 911 som cabriolet. 911 Carrera Speedster lanserades 1989 och var en påminnelse om -50-talets legendariska 356 Speedster.
964 (1988) - en modern klassiker
Just när bilexperter började förutsäga det omedelbart förestående slutet på en epok kom Porsche 1988 ut med 911 Carrera 4 (964). Efter femton års produktion förnyades 911:ans bottenplatta radikalt med 85 procent nya delar vilket gav Porsche en modern och framtidsinriktad bil. Den luftkylda boxermotorn på 3,6 liter utvecklade 247 hk. Exteriört skiljde den sig bara marginellt från föregångarna med aerodynamiska stötfångare i polyuretan och en uppfällbar spoiler på bakluckan. Men inuti skiljde desto mer. Den nya modellen var utformad för att ge förarna, inte bara sportiga prestanda, utan också bättre komfort. Den kom med ABS-bromsar, Tiptronic automatlåda, servostyrning, krockkuddar och ett helt nytt chassi. Den tidigare fjädringen med torsionsstavar ersattes med bärarmar i lättmetall och spiralfjädrar. En revolutionerande medlem i den nya 911-serien var den fyrhjulsdrivna Carrera 4.
Förutom Carrera Coupé, Cabriolet och Targa kunde kunderna från 1990 också välja 964 Turbo. Den drevs från början av den beprövade 3,3-liters boxermotorn men 1992 uppgraderades den till en starkare 3,6-litersmotor med 355 hk.
Idag är 964 Carrera RS, 911 Turbo S, och 911 Carrera 2 Speedster särskilt efterfrågade bland samlare.
993 (1993) - den sista luftkylda modellen
911 med den interna beteckningen 993 förblir den stora kärleken för många Porsche-förare. En viktig förklaring är den ovanligt lyckade designen. De integrerade stötfångarna understryker den mjuka eleganta formen. Fronten är lägre än hos föregångarna tack vare övergången från runda till elipsformade strålkastare. 993 fick snart ett gott rykte som extremt tillförlitlig. Den var också smidig och kvick tack vare ett nyutformat aluminiumchassi.
Turboversionen var den första med biturbomotor, vilket gav den bilvärldens lägsta avgasutsläpp 1995.
Porsche 911 GT2 riktade sig till sportbilspurister som uppskattade höga farter. 911 Targa hade nu ett glastak som gled in under bakrutan när det öppnades.
Men det verkliga skälet till att renläriga Porsche-entusiaster håller 993 så högt (tillverkad från 1993 till 1998) är att det var den sista 911-modellen med luftkyld motor.
996 (1997) - vattenkylning
996 som rullade av monteringsbandet från 1997 till 2005 representerade en viktig vändpunkt i 911:ans historia. Den behöll karaktären från sitt klassiska arv men var en fullständigt ny bil. Den här komplett nyutvecklade generationen var den första som drevs av en vattenkyld boxermotor. Tack vare fyrventilsteknik utvecklade den 296 hk och bröt ny mark i termer av minskade utsläpp, ljudnivå och bränsleförbrukning. Den yttre designen var en nytolkning av 911:ans klassiska linjer men med lägre luftmotstånd (cW-värde 0,30).
996:ans linjer var också ett resultat av man kunde dela komponenter med den framgångsrika Boxster-modellen. Det mest uppenbara var strålkastarna med sina integrerade blinkers, till att börja med kontroversiellt men senare kopierat av många andra tillverkare. Inuti fann föraren en helt ny cockpit. Bekvämlighet spelade nu en större roll vid sidan av de typiska sportiga köregenskaperna.
Med 996 lanserade Porsche en produktoffensiv utan motstycke med en hel serie av nya varianter. 911 GT3 var en av höjdpunkterna i modellprogrammet 1999 och den höll traditionerna från Carrera RS vid liv. 911 GT2, den första bilen med keramiska bromsar som standard, marknadsfördes som en extrem sportbil hösten år 2000.
997 (2004) - klassisk och modern
I juli 2004 avtäcktes den nya generationen 911 Carrera och Carrera S, internt betecknad som 997. De klara ovala strålkastarna med separata blinkers var en återgång till äldre 911-modellers stil. Men 997 erbjöd mer än bara stil. Det var en högprestandabil med en 3,6-litersmotor som utvecklade 321 hk medan den nya 3,8-litersmotorn i Carrera S klarade av hela 350 hk. Chassiet var också omarbetat och Carrera S hade Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard.
2006 introducerades Porsche 911 Turbo, den första bensindrivna serietillverkade bilen med variabel turbogeometri.
På hösten 2008 uppdaterades 997 och blev ännu effektivare tack vare direktinsprutning och dubbelkopplingslåda. Aldrig tidigare hade 911-serien erbjudit så många möjligheter att tillgodose förarnas individuella preferenser. Med Carrera, Targa, Cabriolet, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, Turbo, GTS, specialmodeller och gatversioner av tävlingsmodeller, bestod 911-familjen till slut av 24 modellvarianter.
991 (2011) - förfining genom erfarenhet
Den här modellen, internt kallad 991, representerar det största tekniska språnget i utvecklingen av 911. Även om den redan varit riktmärket i flera decennier tog den nya 911-generationen prestanda och effektivitet till nya nivåer. Ett helt nytt chassie med längre axelavstånd, större spårvidd, större däck och ergonomiskt optimerad inredning gjorde den både sportigare och bekvämare.
Tekniskt är den sinnebilden av Porsche Intelligent Performance - ännu lägre bränsleförbrukning, ännu högre prestanda. Det beror delvis på den mindre 3,4 litersmotorn i basmodellen av Carrera (som ändå utvecklar 5 hk mer än Carrera 997), men också på konstruktionen i stål och aluminium som avsevärt minskar vikten. Andra innovationer är Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och världens första sjuväxlade manuella växellåda. 991:ans design har också uppskattats. Med sin låga, utsträckta silhuett och sina skarpa detaljer förblir den sjunde generationen en omisskännlig 911 och än en gång har den lyckats sätta ribban för bildesign. 991 är den bästa 911:an någonsin - tills nästa generation kommer.
Källa: PORSCHE