Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Audi A2 - den lilla lyxbilen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-12-21

Tokdyr som ny - men ett fynd som begagnad

Udda, men intressant begagnatval.

Audi A2 var tokdyr som ny.

Men som begagnad är den ett lyx(bils)fynd.

Audi fick nog lite tokspel när man bestämde sig för att bygga den riktiga lyx-småbilen.

Hur skulle det göras?

Jo, Audi tog till aluminiumtekniken från sin stora lyxbil A8 och – vips, så hade man marknadens lättaste och kanske också snålaste småbil.

Flera biltidningar korade snabbt A2 till ”Världens bästa småbil”.

Vid introduktionen var problemet dock att en A2 med 75-hästarsmotor var lika dyr som en Toyota Avensis med 110 hk.

Lilla A2 blev inte heller någon kommersiell jättesuccé, 180 000 bilar byggdes under fem år och av dem hamnade 1 700 bilar i Sverige.

Drömde om fler varianter

Audicheferna drömde om att bygga flera varianter av A2 för att kunna räkna hem projektet på annat vis än som en högteknologisk image-höjare.

Men som bekant blev det aldrig några spännande modellvarianter och sannolikt aldrig någon vinst för Audi, tvärtom.

Men det betyder inte att Audi A2 är ett dåligt köp. De flesta A2-ägare förefaller mycket positiva till sin bil och Bilprovningen har inte höjt någon varningsflagga.

Lilla A2 köptes främst av personer som gillade designen.

Nummer två av köpskälen var ekonomi – lilla A2 är snål.

Och har goda utrymmen, sannolikt också ett starkt vägande skäl för att köpa.

A2 är trots nätta mått riktigt rymlig för fyra och bagageutrymmet är bra.

Tack vare den låga vikten, cirka 1 000 kilo och det låga luftmotståndet (Cw 0,28) klarar sig 1,4-litersmotorn på 0,67 l/mil.

0,3 l/mil med diesel

Kör man diesel blir det givetvis ännu snålare och lillmotorn 1,2 TDI ska enligt Konsumentverket klara sig på superlåga 0,3 l/mil.

Vad har vi då för problembild när det gäller Audi A2?

Det mesta handlar om småstrul, faktiskt.

Exempelvis trasslande vindrutespolning, läckande taklucka, strejkande elspeglar, elhissar, vajrar, kontakter och reläer.

Kanske inte så allvarligt, även om det kan bli kostsamt.

Tack vare sin låga vikt och fina styrning är Audi A2 också rolig att köra. Styrningen är fin, balansen bra och komforten är utmärkt.

Kanske skulle A2 ha behövt fler motoralternativ, kanske en riktigt stark, sportig motor.

Men A2 var aldrig tänkt som racerbil. I dag vet vi att det inte kommer att byggas någon ny A2-modell.

A2 var tyvärr lite före sin tid.

Men som begagnatköp är den därför helrätt idag.

Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln