Förslaget: Besiktning – bara vartannat år
Publicerad 2015-08-24
Transportstyrelsens utredning får kritik av besiktningsbranschen: ”Skulle vara en katastrof”
Besiktning vartannat år i stället för varje – det föreslås i en ny utredning från Transportstyrelsen.
Men förslaget får nu kraftig kritik.
– Det skulle vara en katastrof för branschen, säger Tord Fornander ordförande på bilbesiktningssektionen på Swetic till SVT.
– Den europeiska branschorganisationen Cita har varit med i processen från början, så detta kommer inte som någon nyhet, försvarar Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen till Aftonbladet Bil.
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil påFör fyra år sedan avskaffades monopolet Bilprovning AB. Efter det har antalet bilbesiktningsstationer ökat från 190 till 400 stycken och hela 70 procent av marknaden drivs i privat regi.
Nu utreder Transportstyrelsen, på uppdrag av regeringen, om Sverige ska följa den europeiska modellen. Det skulle i så fall innebära att en ny bil ska besiktas först efter fyra år, mot dagens tre, och sedan vartannat år. Det rapporterar SVT.
”Utvecklats till det bättre”
– Den svenska besiktningsförordning är cirka femtio år gammal och inte anpassad efter den bilpark som rullar på vägarna i dag. Dagens bilar har utvecklats till det bättre. Ny teknisk utrustning gör bilens fel och brister mer överskådlig. I dag larmar instrument via datasystem när service behövs. De är mer miljövänliga och rostar inte som förr, sa Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen tidigare i dag till SVT.
Utredningen tas dock inte emot med öppna armar av bilbesiktningsbranschen.
Tord Fornander, ordförande på bilbesiktningssektionen på Swetic menar bland annat att det skulle vara en katastrof för branschen och andra branscher, som exempelvis bilverkstäder.
– Det är inte ok av staten att först sälja ut verksamheten och sedan halvera marknaden. Vi upptäcker många fel vid den årliga besiktningen, vilket uppmärksammar bilister på bilarnas brister, säger han till SVT.
Just nu tittar Transportstyrelsen på om EU-modellen kan försämra säkerheten i trafiken eller om miljön skulle påverkas negativt, enligt Mats Hjälm.
”Ser till det behov som finns i Sverige”
Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen bemöter kritiken för Aftonbladet Bil.
Förstår du kritiken?
– Egentligen inte. Den europeiska branschorganisationen Cita har varit med i processen från början, och haft en bra chans att yttra sig, så detta kommer inte som någon nyhet, säger han och fortsätter:
– Vi ser till vilket behov det finns för Sverige. I utredningsmodellen som vi följer ska vi beakta små- och medelstora företag och hur en eventuell regeländring drabbar dem.
Var någonstans är ni processen nu?
– Vi ska leverera utredningen till Näringslivsdepartementet i slutet av september vidare för remiss. Sedan är det upp till regeringen att ta beslut om vilka förändringar som ska ske i fordonsförordningen.
Aftonbladet Bil har sökt Tord Fornander samt representanter för Dekra och Besikta AB.