Varningen: Förslaget kommer ge fler olyckor
Publicerad 2015-10-30
Besiktning vartannat år föreslår Transportstyrelsen.
Ett steg i livsfarlig riktning och något som kommer öka olyckorna enligt trafiksäkerhetsföreningen NTF.
– Jag blir besviken när jag läser förslaget, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil påDet var under torsdagen som Transportstyrelsen presenterade sin utredning om hur framtida fordonsbesiktning bör se ut. Rekommendationen de har är att glesa ut besiktningen för personbilar och lätta lastbilar – vilket förvånar trafiksäkerhetsföreningen NTF.
– Vi har fortfarande Europas näst äldsta bilpark, bara det är ett skäl till att vi behöver täta kontroller. Jag blir besviken när jag läser förslaget. Det innebär att Sverige lägger sig på EU:s miniminivå för besiktningsintervaller. Eftersom äldre bilar är mer utsatta för olyckor och allvarliga fel har jag mycket svårt att se hur färre besiktningar är förenligt med nollvisionen som ska vara vägledande för trafiksäkerhetsarbete i Sverige, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF, till Aftonbladet Bil
Täta kontroller ger säkra vägar
Transportstyrelsen menar att de i sin utredning, jämfört med grannländerna Norge och Danmark, har sett att skillnaderna i besiktningsintervall inte påverkar olycksstatistiken. Och att man därför anser att Sverige kan ändra från dagens system med första besiktning efter tre år andra efter fem år och därefter varje år – till första efter fyra år och sedan vartannat.
– Det finns forskare som menar precis det motsatta. I Sverige har vi de säkraste vägarna i världen och en del i det är att vi har så täta besiktningar. Tätare besiktningar är samhällsekonomiskt bra och räddar liv, säger Marie Nordén.
Feltolkning av EU-direktivet
NTF anger att vetenskaplig forskning från resten av Europa visar att nuvarande svenska regler är bättre än EU:s miniminivå. Att införa svenska besiktningsregler i hela EU, i stället för tvärtom, skulle kunna innebära upp till 1 140 färre dödsolyckor per år på Europas vägar. NTF menar att Transportstyrelsens förslag med sänkta krav går stick i stäv med de intentioner EU hade när man tog fram sitt direktiv för att höja besiktningsstandarden i Europa.
– Direktivet var inte till för att sänka ambitionerna, utan snarare tvärtom. Att man ville höja standarden i länder med dålig kontroll. Jag tycker att vi har en bra nivå i dag och att förslaget är att gå i fel riktning. Det är ett stort värde i att kontrollera äldre bilar varje år och anser inte att det är värt att ta riskera fler olyckor genom glesare besiktningsintervall. Vi tror förslaget gör att det blir svårt att komma ner till målet om max 220 trafikdödade år 2020, säger Marie Nordén.
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.