Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Lykttorkaren ger Volvo toppbetyg

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-12-03

Bra (och helst rena) strålkastare är en förutsättning för att kunna köra säkert under vinterhalvåret.

Tyvärr har utvecklingen av bilarnas lysen varit rätt sorglig de senaste tio åren.

Volvos torkare håller strålkastarglasen rena.

Designavdelningarna har tvingat lykttillverkarna att uppfinna ljuset på nytt gång på gång.

Ljusöppningarna är för små för att ett gammaldags ljus med en stor rund reflektor ska få plats. Traditionella lyktor där hel- och halvljus finns i samma glödlampa (H4) försvinner.

Blå dunster

Man experimenterar med projektorlampor där hel- och halvljus är åtskilda (H7) och man slår blå dunster i ansiktet på bilköparna med de nya gasurladdningslamporna.

De så kallade xenonljusen är ofta klena trots att de bländar mottrafikanterna och de är extremt dyra när det är dags att byta "glödlampa".

Bland testbilarna är Forden extrautrustad med xenon på halvljuset och till vår förvåning lyser det riktigt bra. I vintertestet för två år sedan var samma Mondeos xenonljus uselt! Ford har ingen förklaring till förbättringen.

Volvo bäst

Totalt sett har Volvo bäst ljus med utmärkt långt och brett ljus på både hel- och halvljus. Dessutom ser riktiga torkare till att lyktglasen alltid är rena.

Saab är nästan lika bra med något kortare halvljus men i gengäld längre helljus. Minus för brist på riktiga torkare.

Ford (utan xenon) och Opel får 3 plus för sina hyfsade men inte lysande lyktanordningar medan Mazdas ineffektiva spolanordning drar ner betyget ytterligare. Med rena lyktglas får Mazda tre plus, men skitig is framför helljuset drar ner.

Att Ford extrautrustat just det här exemplaret med xenon (x xxx kronor) tar vi alltså inte hänsyn till. Alla bilar har xenon som tillval men ett betydligt billigare och mer effektivt alternativ är att montera extraljus.

Läs vintertestet - rond för rond

LYSE:

Vintertest/Lyse:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln