Audiklass, Volvo!
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-05
XC60 väcker uppmärksamhet i Genève - kan bli ny storsäljare
GENÈVE. XC60 blir Volvos nya storsäljare.
På bilsalongen i Genève väcker den både uppmärksamhet och känslor.
Midjelinjen är hög – och Volvoemblemet stort.
Volvo räknar med att bygga 50 000 XC60 nästa år. Jag tror det blir betydligt fler.
Prognosen för Sverige är lika återhållsam: 2 000 bilar.
Billigare version
Priserna skuggar Volvo XC70. Med stora D5-dieseln som kommer först, redan i september, ligger priset runt
370 000 kronor, samma som XC70.
Billigaste versionen, med 163-hk-diesel, hamnar runt 340 000 kronor när den kommer efter jul och med enbart framhjulsdrift sjunker priset ytterligare runt 10 000 kronor.
Då minskar också CO2-utsläppen till 170 gram per kilometer. Rekordlågt i klassen.
Hög midja
Alla bilformgivare vill rita bilar med hög midjelinje. Som Audi, BMW och värstingen Chrysler 300.
Hos Volvo har ledningen hittills sagt stopp.
Men XC60 drar upp midjan rejält vilket gör livet i baksätet lite tristare och snett bakåtsikten lite sämre.
Volvo har också hållit sig till en sparsmakad formgivning som också överges för lite svuls-tigare, böljande former.
Rätt eller fel? Kanske varken eller. Men det känns inte riktigt som Volvo.
Invändigt däremot är det bättre än någonsin. Nu är det Audi-klass på materialval och passningar. Snyggt, funktionellt och med rätta känslan.
Bra förarsäte
Förarsätet är mycket bra och bak sitter två personer perfekt. Tre personer sitter inte lika bra som i XC90.
Och någon tredje stolsrad finns inte. Bilen är två decimeter kortare än XC90 och då räcker utrymmet inte till.
Men hur många behöver sju sittplatser, egentligen?
I dag, och ännu mer i morgon, är det jeepar i XC60-storleken som säljer bäst.
Vill köra jeep
Hittills har BMW haft marknaden för sig själv med sin X3, men Mercedes och Volvo är på gång nu, Audi kommer snart med Q5 och Saab med 9-4X.
Att vi vill köra jeep är helt klart. Volvo ligger bra till för att sno åt sig en stor bit av kakan.