Volvo och Saab – säkrast i världen
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-06-12
Svenska cabbar får toppbetyg i nytt amerikanskt krocktest
Saab och Volvo är överlägset säkrast i ett stort amerikanskt krocktest av cabbar.
Europeiska konkurrenter i lyxbilsklassen som Audi, BMW och VW kommer långt efter och de japanska och amerikanska bilarna i det unika testet har inte mycket till säkerhet.
Det är den amerikanska organisationen IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) om för första gången krocktestat cabrioleter.
De båda svenska cabbarna hamnade i självklar topp och blev de enda som fick utmärkelsen ”Top Safety Pick”, Toppsäkert val.
Svenskt toppbetyg
IIHS testar frontalkrock mot en deformerbar barriär ungefär som Euro Ncap och sidokrocken motsvarar påkörning av en stadsjeep. Dessutom testas skyddet vid påkörning bakifrån, ett moment som Euro Ncap inte börjat med än.
Och så väger man in antisladdsystem och som extra moment för cabrioleter; störtbågar.
Saab och Volvo fick toppbetyg i alla deltester.
Sämst i testet blev nya GM-modellen Pontiac G6.
Lyxbilarna Audi A4 och nya BMW 3-serie klarade frontalkrock bra, men sidokrock gick sämre och pisksnärtskyddet är i det närmaste obefintligt.
Ägs av försäkringsbolagen
”Top Safety Pick” är en dekal som bilbranschen får använda som försäljningsargument och genomslaget i USA är enormt.
– Saab 9-3 cab och Volvo C70 cab har imponerande krockegenskaper, säger Adrian Lund som är vd på IIHS, det viktiga säkerhetsinstitutet som ägs av de amerikanska försäkringsbolagen och som regelbundet genomför krocktester av nya bilar.
– Vi ville testa öppna bilar, dels för att de blir allt vanligare men framför allt för att se om biltillverkarna bygger in samma säkerhet i cabbar som i täckta bilar.
– Saab visar att det är möjligt att bygga en riktigt säker cab, säger Adrian Lund. 9-3-cabben har samma krockskydd frontalt och i sida som vanliga fyrdörrars 9-3. Audi A4 däremot, en dyrare bil som kunde förväntas vara ännu säkrare, ger bara en marginell krocksäkerhet vid sidokrock.
I storsäljande lågprisalternativet Pontiac G6 slets förarstolen loss vid frontalkrocken. Krockkudden missade dockans huvud som slog illa i instrumentbrädan.
Nya bilar stor besvikelse
Och testets muskelbil Ford Mustang visade upp en särdeles klen struktur. I det första testet öppnades förardörren.
Ford byggde om och i det andra testet höll dörren tätt, men krockdockans huvud slog rätt genom krockkudden och skadades allvarligt.
– BMW 3-Serie och Pontiac G6, två alldeles nya bilar klarade sidopåkörningen alldeles för dåligt. De är en stor besvikelse, säger Adrian Lund. Audi A4 är inte bättre, men trots allt en lite äldre modell.
– Men allra tristast är kanske bristen på pisksnärtskydd. Stolar som skyddar vid påkörning bakifrån är inte dyra, och Audi, Ford och Volkswagen har dem redan i produktion, men bryr sig inte om att montera dem i cabbarna. Det är bara Saab och Volvo som har godkända stolar av de tio testade cabbarna.
Så klarade sig cabbarna i testet
Robert Collin