Snålkryssa med en lyxdiesel
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-06-12
Dieseln är bästa motorn i Audi A8
Att köra på 0,93 l/mil med en fem meter och två ton tung lyxlimo känns modernt.
Och du behöver inte ens anstränga dig. Eller för den delen göra avkall på prestanda.
Vi pressar upp vår testbil till 100 km/tim på ynka 5,9 sekunder. Det är snabbare än den bensindrivna Lexus LS460 vi nyligen testade. Och toppfarten är samma begränsade 250 km/tim.
Audi A8 bör väljas med 4,2-liters diesel-V8. Den är klart snålare vid aktiv körning och hysteriskt stark. Därtill blir den inte tråkigare att köra med diesel. Viktigt eftersom A8 i första hand är förarens bil. Sportlimon i klassen. Då räknar vi bort extremt körinriktade Maserati Quattroporte, den finns inte med diesel.
Sitter kungligt fram
A8 är inte lika rymlig som de bästa i klassen. Bagagevolymen är dock helt okej, det ryms 500 liter. Fram sitter man kungligt, men vill man sträcka på benen bak får man välja L-versionen för 19 000 kronor extra. Kaffepengar när man ändå närmar sig ett slutpris strax under miljonen.
Komforten är utmärkt, men inte lika vass som Mercedes eller Lexus. Körmässigt känns dock Audin mer som en smidig A6 än som en stor lyxlimo. Bilen är klippstabil i toppfart. Och tack vare motorns råstyrka blir körningen mycket avslappnad, även när man gasar på lite.
Saker vi stör oss på med bilen:
Den adaptiva farthållaren fungerar inte alls så bra som i de bästa konkurrenterna. Kostar dessutom hutlösa 25 000 kronor extra.
Den slöa, elmanövrerade bakluckan.
Det var faktiskt allt.
Har du en miljon som du tänkt investera i en lyxbil?_
Gillar du Audi och vad märket står för?
Då är det 4,2 TDI du ska välja!
AUDI A8 4,2 TDI
Martin Ström, (-)text och foto