”Det känns som att en barndomsvän gått bort”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-01-29
Bosse Bildoktorn om Saabs öde
När jag fick beskedet om Saabs nedläggning kändes det som när man läser en dödsannons och förstår att en barndomsvän har gått bort. Både sorg och saknad. Jag har tävlat i två år med Saab i rallyskogen, jobbat på tre Saabverkstäder och ägt fyra olika Saabar.
General Motors stod bakom många tekniska genombrott i bilens barndom. Men någon gång på 1960-talet ersattes uppfinnarna av räknenissar med agendor som bara räckte tre månader framåt.
GM:s övertagande av Saab blev därför en kollision mellan olika bilkulturer. Alla Saabar har gett föraren en känsla av kontroll, där framhjulen kommunicerar genom ratten och bakhjulen genom stolen. De enda undantagen är lösnäsorna, alltså den Subaru och Chevrolet som GM satte Saab-dekaler på.
GM förstod aldrig att utnyttja Saabs kompetens fullt ut. Ty det finns antagligen ingen annan biltillverkare i världen där så få människor har konstruerat så mycket. Det krävs ungefär 100 amerikanska GM-ingenjörer för att göra samma sak som en svensk Saab-ingenjör. Trots detta har GM har hela tiden underinvesterat i nya Saab-modeller och mest raljerat över att ”uppfinnar-jockarna” i Trollhättan alltid vill hitta på en massa egna konstruktioner.
De flesta vet väl om att Saab alltid varit i världsklass när det gäller säkerhet samt vägegenskaper. För mig har det dock varit de raffinerade detaljerna under skalet som utmärkt Saab. Typ motorstyrnings-systemet ”Trionic”, där datorn genom joniseringsmätning alltid vet vad som händer inne i varje cylinder under pågående förbränning och därmed kontinuerligt finjusterar turbotryck samt bränsle- och tändsystem.
Detta var ett enormt genombrott i kampen för renare avgaser och lägre bränsle-förbrukning. Men detta ville GM först inte inse.
Även när det gällde att bygga etanolbilar så briljerade Saab genom att turbotrycket styrs av om bilen körs på 95 oktanig bensin eller 106 oktanig sprit eller vilken blandning som helst av sprit och bensin – på så sätt utnyttjas bränslets energi hela tiden maximalt.
Men Maud Olofssons etanol-Ford har inte ens en turbo – med bättre rådgivare hade även hon kört Saab!
Bosse Bildoktorn |