Officiell: Porsche 911 GTS
Publicerad 2014-10-09
Smartaste 911-valet här i krokarna
Tre år efter introduktionen av senaste Porsche 911 fortsätter tyskarna att spotta ut nya varianter.
Den nyaste i raden är mest troligt också den bästa: Porsche 911 GTS.
Bredare, lyxigare – men inte så mycket dyrare. Porsche 911 GTS är på många sätt och vis den mest förnuftiga 911-modellen som finns. Här får vi den bredare karossen från de fyrhjulsdrivna Carrera 4-modellerna, en vässad 3,8-liters boxersexa med 430 hästkrafter och en tämligen bra utrustningsnivå redan från början. Och det är något som Porsche inte brukar skämma bort någon med.
Inte under 300 knyck
911 GTS finns med såväl bak- som fyrhjulsdrift och i coupé- och cabriolet-version. Snabbast är den bakhjulsdrivna coupén med manuell låda med sin toppfart på hela 306 km/h, men lugn. Ingen version har en toppfart under 300 km/h – inte ens cabrioleterna. Mäter vi sträckan från stillastående till 100 km/h är däremot versionen med automatlådan PDK snabbast: 4,0 sekunder.
1,1 miljoner
GTS-namnet kännetecknas inom Porsche delvis av lite starkare motorer, men också en högre utrustningsgrad. För bättre väghållning och prestanda finns Sport Chrono-paketet och aktiva stötdämpare. Till det kommer bi-xenonljus, sportavgassystem, Alcantara-inredning och 20-tumsfälgar med centrumbult.
Och prislappen för kalaset? Från 1 127 000 miljoner kronor för bakhjulsdrivna coupén upp till 1 311 000 kronor för den fyrhjulsdrivna cabrioleten. Prisvärt, på Porsche 911-språk.