BMW:s 5-serie kör ifrån Volvo
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-09-22
Volvo S80 håller toppklass, men blir slagen på mållinjen
Hur väl står sig BMW:s nya 5-serie i den stenhårda konkurrensen? Vi jämför teknikorgien från München med Volvo S80, Cadillac CTS, Audi A6 och Mercedes E 240.
BMW:s gamla 5-serie förblev obesegrad i klassen.
Exakt hur bra är ersättaren?
Flera tungviktare är med och slåss om titeln.
Med BMW:s nya 5-serie, full av tekniska innovationer, hamnar fokus lätt på övre mellanklassen.
Nya femman sätter också konkurrenternas nerver i dallring.
Såväl gamla som nya.
Mot nya BMW 520 ställde vi därför nya Cadillac CTS samt Mercedes E 240, Audi A6 2,4 och den nyss ansiktslyfta Volvo S80 2,5T.
Prismässigt står kampen mellan de billiga; Volvo och Audi för runt 287 000 kronor mot de dyrare, Cadillac och Mercedes, för nästan hundratusen mer, cirka 367 000 kronor.
Prismässigt ligger BMW 520 mittemellan på 319 000 kronor.
Priset har därmed stigit med 14 000 kronor men studerar man innehållet så har standardutrustningen ökat också.
Exempelvis har klimatanläggning blivit standard och komfortpaketet känns inte lika nödvändigt längre. För att uppfylla en minimiutrustning med metalliclack, klimatanläggning, cd/radio, ESP, farthållare och aluminiumfälgar behöver vi bara lägga till för lack och farthållare.
BMW:n sticker alltså inte i väg så mycket mer i pris.
Generös utrustning i Audi
Tack vare bra andrahandsvärde, fri service och humana reservdelspriser blir ägandekostnaderna ändå låga - faktiskt lägst i vår test.
Audi har ett mycket fördelaktigt pris och även här är standardutrustningen generöst tilltagen.
Med ett prisvärt "Proline-paket" som ger cd/radio, farthållare, metallic-lack och dessutom mittarmstöd och Xenon-ljus för totalt 16 900 kronor känns Audin färdigutrustad.
Mercedes snålar inte på utrustning men så kostar en E 240 också 80 000 mer. Ett bättre andrahandsvärde och till stora delar riktigt bra reservdelspriser kan inte ändra på det faktum att det kostar lite mer att köra Mercedes.
Volvo har i sammanhanget ett rent förträffligt pris. Men nu ingår knappt ett dugg i grundpriset, så ett "Addition-paket" är nödvändigt för att bilen ska kännas klädd.
Cadillac CTS 3,2 har ett inte helt orimligt grundpris. Men dyr försäkring, sämst andrahandsvärde och rent skyhöga reservdelspriser ger inget ekonomipris, tvärtom.
"Femman" är komfortabel
Komfortronden i den här prisgruppen är oerhört viktig. Man förväntar sig rejäl komfort för pengarna.
Och nya "femman" imponerar.
Fjädringskomforten är lysande, bilen känns lättfotad och "med på noterna".
Dessutom är den tystast enligt våra mätningar. På grusvägen hålls ljudnivån på en behaglig nivå precis som i alla de andra utom Volvo, som är riktigt bullrig på denna vägtyp.
Det smattrar friskt från såväl hjulhus som underrede.
Utrymmesmässigt var förra generationen BMW 520 ganska trång och hade en träig känsla i sittdynan.
I den nya bilen är dynan och rygg-stödet fortfarande fasta att sitta på, men utformningen av dem är mycket bättre.
Sittdynan är skönt vinklad och har klart godkänt lårstöd, och lutningen på ryggstödet är alldeles lagom.
Takhöjden är bra ända bak till bakrutan, gott om plats för huvudet även i sidled och knäutrymmet är strålande generöst.
Även framsätet är bra i BMW - men var så även i föregångaren.
Vad som däremot inte är bättre i nya femman, är kvalitetskänslan.
Den är inte ens lika bra som i föregångaren, utan sämre. Plastmaterialen är tristare och passformen sämre, oväntat nog
Därmed är skillnaden mot Audi A6 påtaglig. Här är det, som vanligt, hög kvalitet.
Audi A6 är dock en komfortmässig besvikelse. Främst på grund av att sittdynan bak är dålig.
Lårstödet är undermåligt, sätet hårt och utformningen platt.
Framstolarna är lagom skålade men har lite kort dyna, vilket kan bli tröttsamt för de med långa ben.
Fjädringskomforten hämmas av att bilen är lite småstötig över skarvar och små ojämnheter.
Bullrig Mercedes
Mercedes E-klass har mjukare fjädring, men är rejält tung i rörelserna.
Och lite förvånande är att E-klass är bland de bullrigaste i detta test.
E-klass har däremot klassens bästa baksäte, komfortmässigt. Utrymmesmässigt har knäna det dock trängre än i både A6 och 5-serien.
Fram åker man som en kung och har dessutom utsikt över den vackraste förarmiljön i gänget. Och kvaliten är - nästan som förr.
I Cadillac väntar i stället - en plastchock.
Förarmiljön är ett underligt hopkok av skarpa linjer hit och mjuka rundningar dit. Och kvalitetskänslan är inte i klass med européerna.
Framstolen är skön, men har en ganska markant skålning. Baksätet är trångt i de flesta ledder. Knäutrymmet är i klass med Audi och Mercedes och lårstödet är någonstans mitt emellan de två.
Varken bra eller dåligt, alltså.
Volvo saknar lyxkänsla
Cadillac CTS är definitivt inte amerikanskt gungig i väguppträdandet. Snarare lika stötig som Audi A6. Och CTS är bullrigast i den här kvintetten.
I Volvo är det tystare (utom på grusväg) och baksätet i S80 är rymligt både höjd-, bredd- och längdmässigt.
Ryggstödet kunde dock ha lite mer skålning, speciellt i kombination med testbilens halkiga läderklädsel.
Framstolarna är stora och bekväma, S80 är lugn och komfortabel att åka i och fjädringen sväljer det allra mesta av vägens skavanker.
Kvalitetsintrycket är gott, men inredningen känns knappast lyxig. Det är för många stora, grå plastsjok som är mer funktionella än trevliga att se på.
Volvo håller fortfarande toppklass, men blir slagen på mållinjen.
BMW är lite tystare, lite rymligare bak och har bättre uppträdande på vägen.
BMW har helt enkelt gjort det igen.
Körglad BMW
Köregenskaperna är överlägset bäst. Samma sak med bagageutrymmet, lika stort i BMW 520 som i Mercedes E-klass och faktiskt tjugo liter större än BMW:s egen 7-serie.
Förutom körglädjen har BMW också bäst fjädrings- och ljudkomfort.
Men lilla sexcylindriga motorn upplevs som lite klen. Men bilens prestanda är väl maskerade och någon stoppkloss är det inte fråga om.
BMW vinner på körglädje, utrymme, ekonomi, teknik och komfort.
Men Mercedes och Audi är inte långt efter. Och Volvo S80 lever gott på rikliga utrymmen och starka 2,5 T-motorn på 210 hästar.
Den udda fågeln i sällskapet är Cadillac CTS.
Uramerikanska Cadillac har tagit ett stort steg från svulstiga, framhjulsdrivna STS och skapat en mindre, och mer alert bil.
Tyvärr är slutprodukten lite hafsigt ihopsatt och den helfräna karossformen går inte igen inuti bilen.
BMW har med nya 5-serien förlängt avståndet mellan sig och konkurrenterna. Den är klassiskt BMW-kul att köra, samtidigt som komforten numera är bäst i klassen.
Fem bilar i stort lyx-test
John Argelander (bil@aftonbladet.se), Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)