Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

BMW lanserar nya 7-serien

Publicerad 2015-06-11

Större än någonsin och fullproppad av ny spännande teknik.

Nu har BMW rykt skynket av lyxiga 7-serien.

I höst släpps nyheten i Sverige.

I helgen läckte bilderna ut, men nu har BMW 7-serien premiärvisas för världen – officiellt.

Och det är en rejält uppgraderad bil vi får se, rustad till tänderna för att kunna konkurrera med Mercedes S-klass.

Så vad har BMW gjort med sin lyxiga sedan?

Till att börja med så har den vuxit något jämfört med dagens generation av modellen.

Nya 7-serien är 5,10 meter lång vilket innebär att det i baksätet bjuds på större benutrymme, speciellt i långversionen som är på 5,24 meter. Den senare är även den största sedanen som BMW någonsin byggt.

Tack vare en ny konstruktion bestående av, aluminium och kolfiberförstärkt plast (CFRP) har BMW skalat bort upp emot 200 kg av bilens vikt. Så trots storleken, viktminskningen ska göra susen för köregenskaperna.

Remote parkering

En av de nyheter som sticker ut är att bilen kan parkera i garaget själv. Nu kan föraren stå bredvid bilen och styra med den avancerade bilnyckeln. Dock gäller det bara parkering rakt fram eller bak – fickparkering kräver fortfarande förare i bilen.

Tar vi oss en titt på insidan av lyxbilen hittar vi två stora skärmar på instrumentbrädan.

Nytt är att multimediaenheten iDrive uppdaterats med en pekplatta samt att systemet även ska klara av att känna igen en del gester.

I baksätet finns flyttbara 7-tums skärmar som ger möjligheten att styra och användas för att spela upp externa ljud- och videofiler, koppla in en spelkonsol eller surfa på internet .

Lyxig insida

Lyxen är något som onekligen genomsyrar den nya generationen av BMW 7-serien.

Förutom den nya lyxiga inredningen bjuds 7-serieägaren på, surround-ljudsystem, ett glastak som kan justeras mellan sex färger och en head-up-display med 75 procent större ”skärm” än tidigare. Dock ska det nog sägas att de flesta extrafinesserna ligger på tillvalslistan – och det kostar att ligga på topp.

Från V8 till hybrid

Den nya generationen kommer inledningsvis att erbjudas med tre olika motoralternativ.

På bensinsidan är det antingen en 740i med en rak sexa på 326 hästkrafter, eller 750i xDrive med en dubbelturbo-V8 på 450 hästkrafter. Dieselalternativet 730d har en rak dieselsexa på 265 hästkrafter.

Det kommer även att släppas en laddhybridversion 740e. Här har man stoppat ner en tvålitersfyra som med hjälp av en elmotor kommer upp i 326 hästkrafter. Detta ”gröna” alternativ ska, åtminstone i teorin, klara sig på 0,21 liter bensin per mil och kunna köras upp till 40 kilometer på ren eldrift..

I dagsläget är inte de svenska priserna satta, men i Europa i övrigt ligger bilpriset i snitt 30-40 000 över den utgående versionen.

I oktober kommer bilen att finns hos svenska återförsäljare.

Följ ämnen i artikeln