Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Den mest avancerade modellen någonsin

Publicerad 2011-12-13

En elbil, hybrid och muskelbil på samma gång.

V60 Plug-in Hybrid är Volvo Personvagnars tekniskt mest avancerade modell någonsin.

Det finns många hybrider på bilmarknaden, men ingen av dem kan matcha Volvo V60 Plug-in Hybrid. Världens första laddhybrid med dieselmotor är Volvo Personvagnars tekniskt mest avancerade modell någonsin – en elbil, hybrid och muskelbil på samma gång.

Med en snabb knapptryckning väljer du själv vilken av dem du vill köra för tillfället.

Produktionsmodellen av Volvo V60 Plug-in Hybrid lanseras enbart i kulören Electric Silver. Försäljningen av V60 Plug-in Hybrid startar i början av 2012 - och de första bilarna produceras under hösten samma år.

– Vår laddhybrid har fått enorm uppmärksamhet sedan vi visade upp den för första gången i Genève 2011. Nu tar vi nästa steg genom att presentera produktionsmodellen, som får en distinkt profil med en spektakulär silverkulör, exklusiv interiör och en riklig standardutrustning, säger Stefan Jacoby, VD vid Volvo Personvagnar.

De första 1000 exemplaren av Volvo V60 Plug-in Hybrid finns enbart med lack i Electric Silver. Laddhybriden kännetecknas dessutom av de aerodesignade 17-tumsfälgarna, de integrerade ändrören och ett antal detaljer i svart högblank lack, som t ex grillen och den aerodynamiskt specialutformade frontspoilern.

Det kromade Plug-in Hybrid-emblemet finns både på bakluckans nedre del och i en mindre version på framskärmarna.

Exklusiv interiör

Interiören på V60 Plug-in Hybrid har svart läderklädsel med kontrasterande sömmar och inlägg i blågrått trä. Läderklädd ratt, specialutformade mattor och växelspaksknopp med integrerad indikator är andra distinkta interiördetaljer.

Listan över standardutrustning innehåller bland annat hastighetsberoende servostyrning, elektriskt inställbar förarstol, parkeringssensorer fram och bak, regnsensor, Bluetooth-uppkoppling för telefon och Volvo on Call.

Standard är också ljudanläggningen High Performance Multimedia DVD, med förstärkare på 4x40 W, åtta högtalare och sjutumsskärm.

App till smartphone

V60 Plug-in Hybrid är den första Volvo som lanseras med ett helt digitalt förarinstrument. De traditionella, analoga visarna har ersatts av en heltäckande LED-skärm med ett stort antal displaymöjligheter. Föraren kan själv påverka vilken information som ska visas via bilens menyinställningar.

Det är också möjligt att kommunicera med bilen via en mobil applikation. Detta ger ägaren tillgång till ett antal smarta funktioner, som exempelvis luftkonditionering, för- och efterkylning, samt påminnelse om att sätta i laddningskabeln om detta inte har gjorts vid en viss förinställd tid för laddning.

Första Volvon med beteckningen D6

På bilens baklucka sitter beteckningen D6. Anledningen är att den femcylindriga turbodieselns och elmotorns sammanlagda prestanda ligger i samma hästkraftsspann som bensinturbon T6.

Framhjulen på V60 Plug-in Hybrid drivs av en femcylindrig 2,4-liters turbodiesel på 215 hk och maximalt vridmoment på 440 Nm. Bilen har en sexstegad automatisk växellåda.

Bakaxeln drivs av en elmotor på 70 hästkrafter. Elmotorn matas med ström från ett 11,2 kWh litiumjonbatteripaket som placerats under lastutrymmets golv.

Det sofistikerade och exceptionellt kompakta batteripaketet består av 10 moduler med vardera 20 celler. En integrerad dator övervakar och jämför temperatur och laddningsnivå i var och en av de 200 cellerna. Batteripaketet har även ett integrerat vattenkylningssystem som drivs av bilens klimatanläggning.

Tre körlägen – tre bilar i en

Föraren väljer önskad körinställning via tre knappar som ger bilen tre helt olika temperament: Pure, Hybrid eller Power.

Spara batterieffekt till senare 

Föraren har möjlighet att spara batterikapacitet för att senare kunna köra på ren el, t ex i en miljözon i en innerstad.

När Save är aktiverat, ser bilen till att det finns tillräcklig laddningsnivå för att senare köra "Pure" igen. Vid behov laddar högspänningsgeneratorn upp batteriet. Målet är att Save-läget ska se till att det finns tillräcklig batterikapacitet kvar för cirka 20 kilometers körning på enbart el.

Ladda hemma – kyl eller värm i förväg

V60 Plug-in Hybrid laddas via ett vanligt vägguttag (230V/6A, 10A eller 16A) hemma eller på en parkeringsplats. Laddningstiden beror på strömstyrkan. Full laddning med 10A tar 4,5 timmar. Tiden kortas till 3,5 timmar med 16A, medan en laddning med 6A tar 7,5 timmar.

Det är även möjligt att samtidigt med laddningen värma eller kyla passagerarutrymmet för en bekvämare start på resan. Detta innebär också att mer batterikapacitet kan användas för drivning av bilen.

Denna förkonditionering kan även kyla batterierna. Den idealiska arbetstemperaturen för batteripaketet är 20-30°C. Detta innebär att kylningen före körning är mycket viktig för att maximera batteriladdningen och därmed räckvidden.

V60 Plug-in Hybrid har två extra värmesystem. Vid eldrift används en PTC-luftvärmare (Positive Temperature Coefficient). Bilen har även en dieseldriven värmare.

Bättre dragkraft med fyrhjulsdrift (AWD) 

Ett tryck på knappen AWD aktiverar den elektriska fyrhjulsdriften. I stället för den mekaniska kraftöverföringen hos en konventionell fyrhjulsdrift, fördelar den centrala styrenheten kraften mellan de dieseldrivna framhjulen och den eldrivna bakaxeln. Den elektriska fyrhjulsdriften är konstruerad för att ge bättre grepp vid start och körning på hala vägar i exempelvis snö och lera.

Men på grund av elmotorns lägre effekt är vridmomentet på bakhjulen begränsat och fyrhjulsdriften är aktiv upp till 120 km/h.

När fyrhjulsdriften aktiveras går dieselmotorn kontinuerligt och högspänningsgeneratorn ser till att laddningsnivån i batteripaketet är tillräcklig för att förse bakaxeln med effekt.

Eftersom den elektriska fyrhjulsdriften aktiveras aktivt av föraren, är den bränslesnålare än en konventionell, permanent fyrhjulsdrift.

Tvåstegs bromssystem

Ett tvåstegs bromssystem är ytterligare en smart finess hos Volvo Plug-in Hybrid. När föraren trycker på bromspedalen börjar systemet bromsa med bakaxelns elmotor. Denna bromsenergi används för återuppladdning av bilens batteripaket.

De mekaniska bromsarna aktiveras först när situationen kräver mer bromskraft än bakaxeln kan hantera.

Testa här – bygg din egen drömbil.

Volvo