Supersnål VW Polo
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-04
Drar bara 0,33 l/mil
Volkswagen visar helt nya Polo på mässan i Genève.
En mycket trevlig småbil av torrkörningen i montern att döma.
Supersnål dessutom – en mil på en läskburk bränsle.
Kvalitetskänslan är på topp och eftersom VW säger att prisnivån ska vara ungefär densamma som dagens Polo så kan man inte säga annat än att den är prisvärd. Förmodligen bäst i klassen, men det återstår givetvis att se tills ett riktigt test.
Trecylindrar drar en tredjedels liter
Bilen finns i snålversionen Blue Motion med 1,6 TDI som drar 0,38 l/mil – men på mässan visas även ett koncept med en helt ny liten dieselmotor på blott 1,2 liter och med tre cylindrar. Med den drar Polo ännu mindre, endast 0,33 l/mil och man är alltså tillbaka på samma nivåer som lilla Lupo 3L. Skillnaden idag är att Polo är en betydligt mer ombonad och gedigen bil än den spartanska Lupon.
Snart produktion
Även om det handlar om ett koncept säger VW att snål-Polon ska komma i produktion inom kort. Just nu jobbar man för högtryck med att göra färdigt motorn. Effekten är 75 hästar och har direktinsprutning, start-stopp teknik och bromsenergiåtervinning.
I övrigt är det samma Bluemotionpaketet i form av lägre chassi, lättrullande däck och annan utväxling än på den bil som börjar säljas i vår.
Lättare än föregångaren
Liksom flertalet andra småbilar i klassen (Fiesta och Mazda2 bland annat) så är Polo lättare än sin föregångare. En bra trend som biltillverkarna bör fortsätta med och även ta med sig till större bilar.
Nya Polo ska börja säljas med en 1,2-liters bensinturbo på 105 hästar, en helt ny direktinsprutad motor från VW som även hamnar i Skodas nya bil Yeti som också visas på mässan.
Sju motoralternativ
Totalt finns sju olika motoralternativ till Polo, fem av dessa ses för första gången i Polo och flera är helt nya.
Den svenska premiären för nya Polo är i september. Priserna är ännu inte fastställda men i Tyskland ska bilen prissättas nästan som förut vilket bådar gott.