Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Fler slarvar med sina bilar

Publicerad 2011-05-27

Fler bilar får anmärkning hos Bilprovningen

Allt fler bilar har slarviga ägare. Det avslöjas vid den årliga säkerhetskontrollen.

Andelen anmärkningar som Bilprovningen utfärdar på sådant som ägarna själv lätt kan kontrollera har ökat från 10 till 12 procent på ett år.

– Den här typen av anmärkningar borde inte ens ligga på en procent. Det kan ju inte vara så svårt att kontrollera att alla lampor lyser, att alla däck har lagstadgat mönsterdjup eller att den löstagbara dragkroken fungerar som den ska. Många kollar inte ens om det finns en varningstriangel i bilen, säger Morgan Isaksson, som är teknisk sakkunnig på Bilprovningen.

De flesta tar för givet att den demonterbara dragkroken fungerar som den ska när bilen bara är tre år gammal.

Om låsmekanismen kärvar är det inte säkert att dragkroken blir riktigt fastlåst. Då kan den lossna – och lämna en herrelös släpvagn eller husvagn efter bilen.

Allt bättre bilar

Samtidigt som anmärkningarna som beror på slarviga bilägare ökar så minskar anmärkningarna som är relaterade till fordonet.

De modellrelaterade felen, som innebär anmärkningar mot bilens konstruktion och komponenternas kvalitet, på bilar som besiktigas för första gången minskade från 4 procent 2009 till 3 procent 2010. Tre bilmodeller – Volvo S 40, Mazda 3 och Toyota Avensis – klarade sig helt utan modellrelaterade anmärkningar som gör att fordonet underkänns i besiktningen.

I samtliga fall är det bensindrivna fordon som klarat sig bäst undan besiktningsmännens argusögon – bland de bilar som fått flest anmärkningar märks dieseldrivna versioner av Chrysler Voyager och Renault Espace.

Fler fel på långmilare

– Rent generellt så blir det fler fel och anmärkningar ju äldre bilarna är och ju längre de körs. När bensindrivna bilar besiktigas för första gången efter tre år i trafiken har de i genomsnitt gått 5 500 mil medan en dieseldriven bil rullat närmare 8 000 mil, säger Morgan Isaksson.

TT

Följ ämnen i artikeln