Sportattack från Audi
Uppdaterad 2018-06-28 | Publicerad 2010-02-23
S5 uppgraderas till RS5
Audi RS5 visas i Genève.
Med ny högvarvande V8.
Nu är det fritt fram för Audi att breda på med ytterligare sportiga modeller och konkurrera med Porsche. Framöver kan vi se fram emot extra vassa R8-varianter och suven Q5 ska också få V8-motorerna.
Omarbetad motor
Först ut i sportattacken är RS5 som får Audis klassiska 4,2-liters V8 som drivkälla. Men jämfört med S5-motorn handlar det om en kraftigt omarbetad motor där varvstoppet höjts från 7 000 varv till hela 8 250 varv. Det medger att effektuttaget ökat till 450 hästar och maximalt vridmoment ligger på 430 Nm.
För att kunna njuta maximalt av motorljudet använder Audi ventiler i avgassystemet som öppnas med ett tryck på sportknappen, eller dynamic som Audi väljer att kalla det.
Anna fyrhjulsdrift
Förutom motorn hittar vi en nyhet i fyrhjulsdriften. Audi har övergett torsendifferential till förmån för en elektroniskt reglerbar lamelldiff. Fikonspråk för många, men i praktiken innebär det att upp till 85 procent av driftkraften kan skickas till bakhjulen vid behov. I grunden är kraftfördelningen dock 60/40 bak respektive fram vilket är normalt på fyrhjulsdrivna Audibilar idag. Standard är också sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Fet men snabb
Feta tyska superkupéer brukar väga sina kilo och RS5 är knappast lätt men 1 725 kilo får anses godkänt får denna biltyp med en V8. Accelerationen 0-100 km/tim avklaras på 4,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/tim men kan höjas till 280 mot en nätt betalning.
Snål för dem med lätt fot
Trots att RS5 är en racer har Audi lyckats pressa ner förbrukningen till 1,08 l/mil i EU-körcykeln. Den siffran är imponerande men förmodligen inte särskilt svår att rubba med tung högerfot.
Svenska priser är inte klara men vi får en indikation av det europeiska priset som anges till 77 700 Euro.