Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Renault Scénic genialiskt att köpa den begagnad

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2003-11-25

Renault Scénic är behändigt liten på utsidan, men rymlig och flexibel inuti. Undvik den minsta motorn.

Renault Mégane Scénic kom 1997 och var nydanande i familjeklassen med sina generösa utrymmen och sitt flexibla innanmäte. Konkurrenterna har knappt kommit ikapp än - vad kan vara genialare än att köpa en begagnad?

Flexibilitet

Bilen är femsitsig och de tre bakre

stolarna är flyttbara i flera kombinationer. De går också att plocka ur, men två personer behöver hjälpas åt. Med den mittersta stolen framfälld rygg bildar den ett litet picknickbord. Bagageutrymmet är mycket rymligt med tanke på att bilen inte är mer än drygt fyra meter. Utan

bakstolar är Scénic ett smärre förrådsrum på 1 800 liter. Inne i kupén finns det dessutom gott om praktiska förvaringsfack.

Komfort

Fjädringen är skön och framsätena är mjuka. Bakstolarna har korta ryggstöd och lämpar sig inte för längre personer. Ljudnivån är låg och den höga sittpositionen ger god överblick över trafiksituationen

Ekonomi

Bilen har blivit riktigt poppis och det kan vara svårt att hitta någon till fyndpris. Fast priserna sjunker i takt med att ersättaren presenterats. Utbudet talar för dig som är spekulant - du kan välja och vraka. Bränsleförbrukningen ligger lite högt på grund av luftmotståndet. Modellen har inga kända typfel som innebär dyrbara reparationer. Däremot tar verkstaden bra betalt för kamremsbytet efter 12 000 mil - drygt 13 000 kronor.

Väghållning

Bilar med extra höjd brukar kränga ordentligt i undanmanövrar och vara känsliga för sidvindar. I Scénic är tyngdpunkten föredömligt låg och bilen har inte så mycket av de busslika tendenserna. Den är lättkörd och ganska odramatisk.

Drivlina

Motorerna, som blev starkare med åren, fungerar i allmänhet väl. Den minsta 1,4-liters är tämligen orkeslös och bör undvikas. Välj 2,0 eller från 1,6-litersmotorn som kom 2001. Bilens svagaste länk är växellådan som känns degig och bräcklig. Inte läge för några rivstarter eller raceväxlingar, med andra ord.

Säkerhet

Fyra stjärnor i Euro NCAP är ett bra betyg. Säkerheten har förbättrats genom åren med bland annat antisladd som standard och sidokrockgardiner.

Krockkudden på passagerarsidan går inte att koppla ur. Trepunktsbälten på samtliga platser.

Renault Mégane Scénic

Vanliga fel på Renault Scénic

David Lilja

Följ ämnen i artikeln