Sämsta och bästa bilarna på besiktningen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-04-11
Ny statistik avslöjas i dag
Flera populära bilmodeller har allvarliga brister i styrleder redan vid tre års ålder.
Särskilt dåliga är stadsjeeparna.
Det framgår av Bilprovningens nya siffror från resultaten av de årliga bilbesiktningarna.
Bland bilarna som har fått fler anmärkningar än genomsnittet på styrleder och spindelleder finns flera populära stadsjeepar:
BMW X5
Hyundai Santa Fe
Land Rover Freelander
Opel Frontera.
– Trots att de flesta stadsjeepar inte har längre körsträckor än medelbilen finns det flera modeller som har problem med glapp i styrleder och spindelleder, säger Bilprovningens statistikchef Gun-Britt Ljungdahl i ett pressmeddelande.
Underdimensionerade komponenter
– Det är anmärkningsvärt för bilar som bara är tre år gamla och som dessutom ger bilköparna intryck av att vara särskilt robusta, säger Gun-Britt Ljungdahl.
Aftonbladets bilreporter Robert Collin är inte lika förvånad:
– Med undantag för Frontera är de alla baserade på personbilschassin. Eftersom de här bilarna är både större och tyngre så blir påfrestningarna mycket större. Komponenterna är helt enkelt underdimensionerade.
Japanskt i topp
I undersökningen finns dock flera treåriga bilmodeller med noll procent fel. Till dem hör:
Honda CR-V
Honda HR-V
Mazda MX5 (Miata)
Mercedes SLK
Mercedes S-klass
Porsche 911
Rover 400
Volvo C70
– Att det är japanskt i topp är inte förvånande. Det viktigaste för japanska biltillverkare är tillförlitlighet, säger Robert Collin.
Sverige finns representerat genom Volvo C70.
– Svensk bilindustri tar sig in på listan med en bil som knappt säljs. Det är lite tråkigt. Det hade ju varit bättre om det hade varit någon av storsäljarna, säger Robert Collin.
Klarade miljökraven
Nästan alla av de tre år gamla bilarna klarade miljökraven mycket bra. Bara 0,5 procent av samtliga underkändes vid avgaskontrollen.
Bland de bilar som är sju år gamla blev i genomsnitt var femte underkänt på grund av modellrelaterade fel.
Läs även:
Ladda hem undersökningen från Konsumentverket
Anders Thoresson, Bjarne Frykholm