Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Officiell: Den nya tyska utmanaren

Uppdaterad 2015-09-14 | Publicerad 2015-09-11

Kolla in nya Borgward BX7

En nygammal tysk med anor från 20-talet,

Nu har återupplivade Borgward ryckt skynket av sin BX7 – en suv som ska vara ”tillgänglig premium”.

Det är 54 år sedan tyska Borgward gick i graven.

Märket som ett tag under 50-talet faktiskt var Tysklands tredje största bilmärke och näst största bilexportör och som var känd för sin modell Isabella.

Men det var då. Nu, 2015, ska man på Frankfurtsalongen 15-27 september visa upp sin framtid.

Denna börjar med en suv kallad för BX7 och även om Borgward en gång i tiden ansågs vara ett premiummärke – så siktar BX7 in sig på konkurrenter som Kia Sorento.

Hybridalternativ

Man kan säga vad man vill om designen, men det är milt sagt ingen djärv skapelse Borgward har satt till världen. Det mesta ser väldigt generiskt ”suvvigt” ut. Vilket kanske var meningen.

Under huven sitter det en tvålitersfyra och kraften skickas ut till alla fyra hjul. Därtill kommer det att finnas ett hybridalternativ som kombinerar förbränningsmotorn med en elmotor på bakaxeln. Detta system ska ha 401 hästkrafter och på enbart el ska BX7 klara sig 55 kilometer innan det är dags att koppla in sladden.

Ska ta Kina med storm

Redan i våras utannonserade Borgward sin återkomst. Bakom märket står grundarens barnbarn som fått lite ekonomisk hjälp från kinesiska finansiärer. Och just Kina är den tänkta marknaden för BX7 – där både suvar och europeiska märken är hett eftertraktade. Modellen kommer att lanseras under 2016 i Kina följt av Indien och Brasilien. Först därefter ska man ge sig på att försöka slå sig in på den Europeiska marknaden.

Målet är sälja 800 000 bilar årligen 2020.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln