Exklusiv doldis
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-11
VW putsar på sin diskreta lyxbil
Volkswagen tillverkar numera
bilar i alla storlekar och pris-klasser. Phaeton är lyxbilen som tar upp kampen med de största modellerna från Audi, BMW och Mercedes. Och det klarar den bra! Pris från 600 000 kronor.
Modellen introducerades redan 2002 men har varit en försäljningsmässig flopp i Sverige med knappt 40 sålda bilar sen starten. I Tyskland har det inte gått mycket bättre och bland biljournalister och andra experter har det varit solklart att modellen skulle läggas ner och aldrig få någon efterträdare.
VW-ledningen är envis
Men både förre VW-chefen Ferdinand Piech och den nuvarande Martin Winterkorn är envisa och helt säkra på sin sak – märket ska finnas i alla klasser, från minsta till största bil. Och nu har köparnas tveksamhet mot en Folka i lyxklassen börjat lägga sig.
Phaeton har genomgått försiktig föryngringskur, vilket kan synas aningen återhållsamt jämfört med koncernkonkurrenten Audi A8 som kommit i en helt ny modell, men Phaeton håller än några år, anser man inom ledningen. Det samma gäller supersuccén Bentley Continental som ju byggs på exakt samma bottenplatta och med samma teknik, fast i Crewe, England medan Phaeton byggs i Dresden.
Snålare motorer
Utvändigt är det framförallt den kromade grillen som skiljer ut nygamla Phaeton. Finsmakaren ser också nya linjer längs långsidorna och nya lyktor fram och bak. Men viktigast är väl att motorerna blivit snålare. V6-dieseln som blir ”storsäljare” i Sverige drar numera bara drar 0,85 liter milen (jämfört med 0,9 förr). Märkvärdigt snålt med tanke på att motorn är på 240 hk, att bilen väger närmare 2,3 ton och att den har fyrhjulsdrift.
I absolut toppklass
Ända sen starten har jag hållit Phaeton för en av världens bästa bilar. Kvalitetskänslan är i absoluta toppklassen och köregenskaperna oöverträffade.
Phaeton går stabilt i alla hastigheter, känns inte alls stor när det blir smalt och krokigt och är superbekväm att färdas i, möjligen med undantag för ljudet som kan bli störande på grov asfalt.
Styrningen är exakt och man har full koll på hur bilen är placerad även på de smalaste och krokigaste kostigarna runt Mälarvikarna i Uppland.
Nykomlingen som har sin Sverigepremiär i dagarna känns fortfarande fullt konkurrenskraftig. Jag ”åkte” motorväg och ”körde” småvägar i Uppland, på torr och regnvåt asfalt, med full kontroll och bibehållen komfort i alla lägen. Och jag gjorde det mer än gärna med ett kaxigt VW-emblem blänkande i fronten.
Utmanar Audi
Just emblemet i kylargrillen har varit ett kapitel för sig. Kanske den största orsaken till utebliven succé, gissade många journalister och andra förståsigpåare.
Men VW-ledningen vill höja märkets image, VW ska inte vara Audis fattiga kusin från landet, utan en jämbördig konkurrent, om än med något annorlunda inriktning och målgrupp.
VW:s väg mot toppen är resultatet av ett ambitiöst och envist arbete. Kanske just den inställningen som krävs för att göra Volvo riktigt lönsamt och framgångsrikt.