Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Robert Collin sladdar i tysk tv

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-04-21

Efter Aftonbladets test - nu uppmärk- sammas problemen med C-max i Tyskland

  I kurvor sladdar C-max med bakvagnen även på torr asfalt, säger Aftonbladets Robert Collin. På bilden bakom ratten i sitt test.

Efter Aftonbladets test av Ford C-max uppmärksammar nu tyska medier familjebilens problem med väghållningen.

Bilen sladdar okontrollerat med bakvagnen även på torr asfalt.

Efter testet och webb-tv-filmen med den vilt sladdande bilen har mejlen från nyblivna Fordägare strömmat in till Robert Collins e-postlåda.

Men resten av journalistkåren har varit knäpptyst.

– Det känns tragiskt att säga det, men många av mina kollegor inom motorjournalistiken glömmer att de är konsumentjournalister, säger Robert Collin.

Men nu uppmärksammar tyska medier Aftonbladets artiklar och kritiken mot Fords storsäljare.

Collin i tysk tv

På onsdagen var ett reportageteam från ARD, Tysklands motsvarighet till Sveriges Television, på plats i Stockholm.

– Robert Collin har en av motorjournalistikens vassaste pennor. Vi vill se hur Ford i Tyskland bemöter kritiken, säger Christian Stichler, reporter på ARD.

Forden Focus C-max skulle bli Fords nya familjesatsning. Fords gubbstämpel skulle tvättas bort och istället skulle det satsas på en ny och körglad bil.

Men enligt Robert Collin är bilen livsfarlig.

– Den var för körglad helt enkelt. I kurvor sladdar C-max med bakvagnen även på torr asfalt, säger Collin.

Sänds i kväll

Tyska ARD sände intervjun med Robert Collin och ett nytt test av den kritiserade bilmodellen klockan 19.30 på onsdagskvällen.

– I Tyskland ses bilen fortfarande som en kul och pigg familjebil. Det är därför väldigt intressant för oss att undersöka om Aftonbladets kritik stämmer, säger Christian Stichler.

Men Ford hävdar att de fel som Robert Collin påpekar inte är något speciellt för modellen, utan något som finns hos alla bilar.

– Skitsnack, säger Robert Collin.

– Inga andra bilar beter sig så. Det finns bara en sak att göra för att förhindra dödsolyckor: dra in produktionen!

Tidigare artiklar

Anna-Maria Carnhede

Följ ämnen i artikeln