Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Ferrari har flest platser på pallen i F1-historien

Uppdaterad 2019-08-01 | Publicerad 2007-06-26

Från begynnelsen tävlade Scuderia Ferrari inte alls med Ferrari.

Enzo Ferraris racerbilsteam använde sig istället av framgångsrika racerbilen Alfa Romeo P2, med legenden Tazio Nuvolari vid ratten.

Det var bara ett krux.

1930 tänkte Alfa sluta tävla.

Så Enzo Ferrari fick helt enkelt ta över hela Alfa Romeos tävlingsavdelning i slutet av 1930.

Dessutom, han fick ta över den nya tävlingsbilen, Alfa Romeo P3.

I mitten av 30-talet krossade Enzo Ferraris Alfa-team motståndet från de tyska racerbilarna från Auto Union och Mercedes Benz på samma omsorgsfulla sätt som när Michael Schumacher i den röda bilen spöade McLaren-Mercedes för några år sedan.

Sedan kom, som vi alla vet, ett världskrig emellan.

Och Enzo Ferrari fick en tid producera detaljer till italienska flygvapnet.

När Formel 1 äntligen kom igång 1950 öppnade Ferrari egen racerbilstillverkning i en verkstad i Maranello.

Denna lilla verkstad utgör grunden till dagens Ferrari och den första tävlingsbilen hette Ferrari 125 och hade en mustig V12-motor.

Den bilen tog Alberto Ascari till seger i Monacos GP 1950.

Resten är, som man brukar säga, historia. Men vilken historia.

Ferrari har hittills hunnit med att starta i 746 GP-lopp och vunnit 195 av dem och en Ferrari har varit på podiet fantastiska 587 gånger.

Inget annat Formel 1-team är ens i närheten av den rekordnoteringen. Ferraris Formel 1-bilar har hittills kört 43 912 mil i olika GP-lopp och varit i ledningen i 346 GP-lopp, sammanlagt 6 336 mil.

Det är en enastående överlägsenhet Ferrari kunnat visa upp under de snart 57 år som F1-teamet kört officiella Formel 1-VM.

I de 746 GP-loppen har en Ferrari tagit pole position 190 gånger och satt snabbaste tävlingsvarv 196 gånger.

Vad Michael Schumacher gjorde under sin tid hos Ferrari har vi i friskt minne men det finns ett stort antal andra legendariska Ferrari-förare.

Bland dem en viss J M Fangio, John Surtees, Gilles Villeneuve, Clay Regazzoni, Niki Lauda samt även en svensk, Stefan Johansson.

Stefan har beskrivit sitt första möte med Enzo Ferrari som en scen ur ”Gudfadern” och Stefan var ett halvt varv från att bli helgonförklarad i Italien.

I sitt premiärlopp i Imola ledde Stefan strax före målgång men fick stopp när bensinen tog slut.

En av de mörka stunderna för vår senaste F1-förare.

Stefans bil var en Ferrari 156, inte en av de snabbaste som byggts i Maranello.

Den Ferrari som varit mest framgångsrik är Ferrari F2004, den bil Michael Schumacher tog 13 segrar, 8 pole position och 10 snabbaste racevarv med.

Den bilen krönte också ”Schumis” karriär i mästerskapssammanhang.

För Ferrari tog han fem raka mästerskap där kanske säsongen 2002 var hans – och Ferraris – bästa.

Med Ferrari F2002 tog Michael Schumacher elva segrar och han klev upp på prispallen i 17 GP-lopp.

Därav har just Ferrari F2002 en speciell plats i Ferraris eget museum.

Vackrast av alla F1-bilar är utan tvekan den John Barnard-ritade Ferrari 640 försedd med en 3,5-liters V12-motor men den var inte speciellt framgångrik.

Det stora lyftet för Ferrari kom istället när Michael Schumacher, britten Ross Brawn, fransmannen Jean Todt samt sydafrikanen Rory Byrne köptes över.

Byrne ritade bilarna, Ross Brawn var teknisk chef och Todt stallchef och tillsammans med Schumacher skapade de ett F1-team som slagit alla rekord.

Den framgångsvågen rider Ferrari på just nu.

Men 2005 blev Ferrari bara trea i VM, i fjol var man tvåa.

Precis som just nu.

Läs mer:

TIDIGARE ARTIKLAR:

Thomas Berggren