Byt genast om du kör på sommardäck!
Uppdaterad 2014-12-12 | Publicerad 2014-12-11
Det är halt på vägarna i södra Sverige. Inte överallt. Och inte alltid. Men här och där. Och plötsligt.
Det är den farligaste halkan. Den som kommer som en överraskning.
Många tror att det är i norra Sverige som det är viktigt med bra vinterdäck. Det är i Norrland man behöver dubbdäck, säger en del.
Men alla halkolyckor i södra och mellersta Sverige de senaste dagarna visar att det är precis tvärt om. Det är när halkan kommer plötsligt, liksom utan förvarning, som man behöver bra grepp.
I Norrland vet folk att det brukar bli halt i slutet av oktober, och att man inte är säker igen förrän i maj. Man får in halkan i ryggmärgen.
I södra och mellersta Sverige säger ryggmärgen "barmark". Inte bara ryggmärgen, förresten. Politiker, Trafikverket, kommuner, ja till och med försäkringsbolaget Folksam, som borde veta bättre, säger att de som bor i södra och mellersta Sverige klarar sig bra med vinterdäck utan dubb.
Men på den plötsliga frosthalkan, den allra halaste av alla halkor, är det bara dubb som greppar. När temperaturen ligger runt noll och vägbanan är fuktig och det plötsligt blir en halv grad kallare, då blir det riktigt ruggigt halt.
Tidigare i veckan sa polisen i Alingsås att det var så halt att de inte ens kunde gå på vägen vid en av olycksplatserna. Med skor med broddar hade det inte varit några problem. Samma sak med däcken. Med dubb greppar det även på frosthalkan.
Nu senast är det i Skåne som vägen frös till is. Och bilar krockade i något som liknar en masskrock.
Men nu är det som det är. En del bilar har dubbdäck, andra odubbade. Och i Skåne tror en del optimister till och med att de ska klara vintern på sommardäcken.
Ni skåningar som kör på sommardäck – byt genast! Eller ställ in bilen tills det blir vår. Både för er egen skull och för oss andra.
Ni som har valt odubbade däck. Var extra uppmärksamma på väglaget när temperaturen drar ner mot plus tre, plus två grader och det är fukt på vägbanan. För det kan frysa till redan vid ett par plusgrader i luften.
Lyssna på däckljudet. Är det ett "frasande" ljud är det fortfarande fukt, blir det plötsligt tyst är det is...
Titta i backspegeln och provbromsa om du är osäker, och jag lovar, det är säkrast att vara osäker.
Med odubbade vinterdäck kan det vara svårt att styra bilen och att bromsa. Så anpassa hastigheten. Innan.
Men inte heller dubbdäck gör barmark av frosthalkan. Det är halt med dubbdäck också. Fast inte lika halt. Det går oftast att styra dit man vill. Och bromssträckorna är inte lika långa som utan dubb. Kanske bara hälften så långa.
Bara en sak är riktigt säker. Frosthalkan kommer plötsligt. Den är mycket svår att se och den är halare än isen på en normal skridskobana.