Första testet av Volvos nya snåldiesel
Publicerad 2011-04-06
V60 först ut med starkare och snålare Drive
Aftonbladets bilreporter Martin Ström har nyss avslutat första testet av Volvos nya snåla dieselmotor, Drive, till V60.
Vi ringde upp för att få en första rapport om bilen motorn som lär bli en av Volvos allra mest populära.
Hej Martin, vad är nytt under huven?
– Motorn är ny, men också en vidareutveckling av den gamla Drive-motorn, 1,6 liters-dieseln. I det här utförandet har den gått från de tidigare 109 hästarna till 115. Viktigare än det är att vridmomentet har ökat från 240 till 270 Nm.
Hur känns den då?
– Den är väldigt trivsam att köra. Precis som förut så bidrar motorn till att man kör lugnt, för det finns inte så mycket resurser att hämta. Men den räcker absolut till för vardagsbruk.
Hur pass snål är den?
– Den drar i V60 0,45 l/mil och i S60 0,43 l/mil enligt vad Volvo uppger. I går när vi körde var motorerna inte inkörda alls, bilarna hade bara gått 40 mil, och då drog de 0,51 i lugn körning, och i lite mer hysterisk körstil så kom vi upp i 0,61 l/mil. Så det är svårt att få motorn att dra mycket soppa, den är snål även när man attackerar.
– Volvos strategi är att hålla ned effektuttaget även när föraren gasar på. Konkurrenterna har ju valt en liten annan väg och petat in fler hästar i motorerna.
Den har en ny växellåda också.
– Man har valt sexväxlad låda för att få bättre körbarhet. Jag tycker att den fungerar alldeles utmärkt. Sexan är en ren överväxel som man i princip bara använder i 90 km/tim eller där över. Den bidrar också till att motorn är tystare. Man hör nästan aldrig av motorn, faktiskt. Den är tyst även på tomgång.
Kommer det här att bli storsäljaren?
– När det gäller V60 tror man att 35 procent av köparna kommer välja den här och 50 procent kommer köpa besinvarianten T3, som är 15 000 kronor billigare.
Så vad kostar då V60 Drive?
– Den kostar 267 000 kronor.
Kommer Volvo att använda motorn i andra modeller?
– Ja, framför allt blir den intressant i V70 som får motorn före semestern.