Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Hur står det till med vridmomentet?

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-16

Hej Bosse! Jag fattar inte riktigt hur vridmoment fungerar. Har hållit på med bilar så länge nu att jag inte törs fråga någon. Är det verkligen så att två motorer med lika många hästkrafter också har samma vridmoment även om den ena är en traktor och den andra en sportbil?

Hur kommer det sig i så fall? Och är det verkligen så att en långslagig motor har ett högre vridmoment än en kortslagig? Under förutsättning att de har samma cylindervolym och uppbyggnad för övrigt.

Vridmomentet är den kraft som vrider runt motorn precis som den kraft du använder när du drar åt en skruv. En ångmaskin av kolvtyp kan därför prestera ett jättelikt vridmoment trots att motorn står stilla.

Hästkrafter är något förenklat vridmomentet gånger varvtalet - alltså det arbete motorn orkar göra på en viss tid. Därför har alla motorer med samma antal hästkrafter också samma vridmoment. Men nu kommer det viktiga: En traktormotor och en sportbilsmotor utvecklar sitt högsta vridmoment vid helt olika varvtal.

Du blir starkare ju längre ut på ett spärrskaft du tar i när en skruv ska dras åt. Därför blir också motorns vridmoment högre om man förlänger vevaxelns slaglängd. Men om du samtidigt ska behålla cylindervolymen så måste kolvdiametern minskas och då får den brinnande bensinen en mindre yta att trycka på.

Därför blir också vridmomentet det samma. Kortslagiga motorer klarar högre vartal utan att kolvhastigheten blir farlig. Därför är det också så att kortslagiga motorer oftast har sitt högsta vridmoment vid ett högre varvtal.

Följ ämnen i artikeln