VW:s enlitersbil testas i Sverige
Uppdaterad 2013-02-27 | Publicerad 2012-03-17
Världens snålaste bil - snart verklighet
Volkswagen har en vision: En bil som drar mindre än en liter per tio mil.
Nu har vår spionfotograf fångat konceptbilen på bild. Helt omaskerad! XL1 - Volkswagens enlitersbil - testas just nu i norra Sverige.
Den är bara tänkt att tillverkas i liten skala, det ska sägas. Men Volkswagen har ihärdigt och målmedvetet arbetat sig fram till en enlitersbil - som bara drar en liter per tio mil, blandad körning. Konceptbilen XL1 är det tredje utvecklingssteget i Volkswagens arbete mot enliterspunkten. XL1 uppges ha ett CO2-värde på 24 g/km, tack vare en kombination av lättviktskonstruktion (monococque och karossdelar i kolfiber), lågt luftmotståndsvärde (Cd 0,186) och ett plug-in-hybridsystem bestående av en tvåcylindrig TDI-motor (35 kW/48 hk), elmotor (20 kW/27 hk), sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG) och litium-jon-batteri. Resultatet blir en bränsleförbrukning på 0,9 liter/100 km. Säger Volkswagen. De säger också att räckvidd är upp till 35 km enbart med elmotorns hjälp. Används både TDI- och elmotorn är räckvidden cirka 550 km.
På XL1 är sätena är placerade bredvid varandra istället för den tandemplacering som visades i både den första enlitersbilen 2002 och i L1 som presenterades 2009.
I nya XL1 gör måsvingedörrar det enklare att både kliva i och ur bilen. Flera karossdetaljer är tillverkade i förstärkt kolfiber.
Återstår att se när bilen kommer i sin begränsade produktion. Och vad priset blir. Kolfiber, exempelvis, är inget budgetmaterial. Men det är spännande ändå. Ibland måste man tänka förutsättningslöst i arbetet för att åstadkomma en förändring. Det ser VW ut att göra. Just nu på en vinterbana i Norrland.