Otydligt förbud mot rattsurf
Uppdaterad 2018-05-18 | Publicerad 2018-01-24
Det nya förbudet mot rattsurf ska stoppa mobilfipplande vid körning.
Men regeln är både otydlig och svårövervakad.
– Den öppnar för alla möjliga tolkningar, säger Erling Andersson på Polisen.
Den 1 februari träder det nya förbudet mot rattsurf igenom. Det innebär att du som förare inte får använda mobilen ”eller annan kommunikationsutrustning” om du håller den i handen när du kör.
– Vi kan inte ha en ordning med en handhållen mobiltelefon, jag tror att de flesta förstår att det försvårar uppmärksamheten i trafiken, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth när lagändringen presenterades.
Oklart kring GPS
Sedan tidigare är det förbjudet att använda utrustning som till exempel mobiltelefon eller GPS på ett sätt som gör dig ouppmärksam och en fara i trafiken.
Men vad lagskärpningen innebär i praktiken är inte helt glasklart och något som framtiden får utvisa, säger Peter Larsson, trafiksäkerhetsexpert på Transportstyrelsen.
– Vad innebär handhållen? Vad ingår i begreppet kommunikationsutrustning? I slutändan blir det polis och rättsväsende som får avgöra. Men främst handlar det om att komma åt det handhållna sms:andet och surfandet på mobiltelefonen och surfplattan.
Ett exempel på otydlighet är om telefonen sitter i en mobilhållare på bilens instrumentbräda. Får man överhuvudtaget trycka på den då? Oklart. Ett annat gränsdragningsproblem gäller GPS-användning – ska det betraktas som kommunikationsutrustning? Oklart även det.
Polisen: Inte helt tydligt
Inte heller polisen kan ge några klara besked.
– Regeln öppnar naturligtvis för alla möjliga tolkningar. Vi tycker att det är viktigt att man inte håller på med saker som distraherar vid körning. Men vi är inte helt positiva till lydelsen som inte är helt tydlig, säger Erling Andersson, kommissarie vid polisens utvecklingscenter Region mitt.
Hur kommer ni se till att den nya regeln efterlevs?
– Vi kommer inte att ha några riktade kontroller nationellt. Det blir upp till den enskilde polismannen som har rapporteringsskyldighet. Det blir ingen kioskvältare.
Riskerar inte förbudet bli tandlöst?
– Vi får hoppas att det sätter nya normer. Folk i Sverige är i allmänhet laglydiga, säger Erling Andersson.
Hoppas på ny teknik
Peter Larsson på Transportstyrelsen är tydlig med att man inte ser rattsurfförbudet som en lösning på alla problem.
– Det kommer att bli lättare för folk att följa reglerna. Men vi behöver göra andra saker. På lite sikt hoppas vi på de tekniska stödsystemen i nya bilar. Nödbroms- och filhållningssystem är väldigt effektiva för att motverka bristande uppmärksamhet hos förare.
Vad ska man som förare tänka på från och med 1 februari?
– Man ska inte göra saker som innebär att man behöver titta bort från trafiken, oavsett om det är lagvidrigt eller inte, säger Peter Larsson.