Bromsar med total koll på nya Mercan
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-10-11
Unika aktiva bromsar, ett tak som vecklar ihop sig automatiskt på 16 sekunder och en prislapp på en miljon kronor.
Aftonbladet provkörde nya Mercedes SL i går.
Myten Mercedes SL föddes 1951, för exakt femtio år sedan. Den femte generation SL som just presenterats är ett teknikunder där modern elektronik hjälper föraren att bemästra bilen, bland annat med hjälp av nyutvecklade elektroniska bromsar. Den är en komfortracer så långt från originalet man kan komma.
37 000 bilar redan sålda
65 svenskar har redan beställt bilen, trots att de varken provkört eller sett den.
Den som beställer sin SL i dag får vänta minst fjorton månader. Mercedes ska tillverka 7 000 bilar i år och 30 000 nästa år, alla är redan sålda.
Bokstäverna SL står för Sport und Leicht, Sport och Lätt, men särskilt lätt är inte bilen längre. Det är närmare två ton som den drygt 300 hästar starka V 8-motorn ska släpa på. För den som vill ha mer fart och fläkt kommer vässade versioner med betydligt kraftigare motorer nästa år.
Vi provkörde på alla typer av vägar i kuperade Toscana söder om Florens i Italien. Bäst kommer bilen till sin rätt i hög fart på autostradan. Komforten är överdådig med en fjädring som i komfortläget sväljer alla ojämnheter, och fina stolar med fläktar och massage om träsmaken ändå skulle komma krypande.
Med taket uppe är det tyst i bilen i farter upp till 200 km/tim, sen börjar det läcka in en del vindbrus.
Med taket nerfällt och hopstuvat under bakluckan blåser det en del men det är knappast dragigt ens i 200. Toppfarten är begränsad till 250 km/tim.
Bromsar fick bekänna färg
Ett par rejäla regnskurar gjorde bergsvägarna såphala och bilens köregenskaper sattes på prov.
De nya aktiva bromsarna som styrs elektriskt i stället för hydrauliskt fick bekänna färg direkt. De är ett stort steg framåt. Finessen är att varje hjul bromsas just så mycket som krävs i varje ögonblick. Till exempel bromsas ytterhjulen hårdare än innerhjulen i en kurva. Doseringen av bromskraften till fram- och bakhjulen förändras också kontinuerligt under inbromsningen.
På bergsvägarna viftade SL lätt med baken i kurvorna men antisladdsystemet ESP grep alltid in för att få bilen i rätt riktning igen. Ingreppet är så diskret att föraren rent av kan få för sig att det är han själv som reder upp situationen. Precis som det ska vara alltså.
Teknikunder för en miljon
Robert Collin