Sverigepremiär: BMW i3 och i8
Publicerad 2013-03-22
BMW går sakta men säkert över till eldrift – och det med den helt nya i-modellserien. I helgen är det Sverigepremiär för elnyheterna i3 och i8 i Stockholm.
När konkurrenten Mercedes skulle välja vilken bil de vill profilera sig med som elbilstillverkare valde man att ”Go Big or Go Home” och släppte värstingen SLS med ett elektriskt hjärta på 740 hästkrafter och ett vridmoment på 1 000 newtonmeter. Prislappen blev därefter. BMW väljer i stället att få ut sin i-serie med lilla i3 som första modell. Taktiken är förståelig. Där SLS Electric Drive ger känslan av att vara en gimmick eller en studie i vad som går att göra med eldrift, verkar BMW i3 redo för handeln. Till hösten ska man börja tillverkningen och även här verkar man faktiskt haft miljö i fokus även vad gäller själva tillverkningsprocessen.
Smutsiga elbilar
En undersökning som rivalen Volkswagen kom med i början av året avslöjade det de flesta tillverkare vill hyscha ner – nämligen att om man väger in hela tillverkningsprocessen från det att bilen byggs till dess att den skrotas (tänk ax till limpa till toaletten) så är miljövinsterna mätt i koldioxid de facto större om man köper en snål diesel i stället för en elbil eller hybrid.
I fabriken som ska bygga nya i3 och senare även sportbilen i8, har man genom att inte använda stål i bilarna – utan i större grad återvunnen aluminium, plast och kolfiberförstärkt plast CFRP – lyckats få ner koldioxidutsläppen med 50 procent jämfört med BMW:s vanliga löpande band.
Men det finns ytterligare ett antal hinder som måste övervinnas i steget från att bygga konventionella bilar med förbränningsmotorer till att bygga elbilar. Ett av dem är den väsentligt mycket högre kostnaden som en elektriskt driven bil medför. Batterierna brukar tillföra ett antal extrakilon – i i3 väger enbart batterierna 300 kilo – vilket gör att det blir mycket svårare att få samma köregenskaper i en ombyggd bil än i en bil som redan från början ritats för att ha plats med den tunga drivlinan.
Kolfiber och aluminum
Ramen är i aluminium och hyser batterierna och den aktermonterade elmotorn. Ovanpå det ställs en passagerarcell i kolfiberplasten CFRP. Enligt Henrik Wenders, produktutvecklingschef för syskonbilen i8, har 350 kilo sparats genom att använda CFRP och aluminium i stället för stål.
Motorn i i3 ger 170 hästkrafter och 250 newtonmeter, vilket i motsvarande blandad körning ska vara tillräckligt för en räckvidd på 160 kilometer. De flesta resor, poängterar Glenn Schmidt, chef för Government Steering Affairs på BMW, är mellan 40 och 50 kilometer. Med andra ord, och med tanke på att räckvidden på en bil med förbränningsmotor är uppåt 800 kilometer, har elbilar alltså en bit kvar innan de kan göra anspråk på att bli ett förstabilsalternativ.
354 hästar och 0,27 liter milen
Med på plats på Sverigepremiären på Stockholms Centralstation var även i8, som blir nummer två ut från i-serien. Här har man inte vågat gå hela vägen ut med eldriften, utan kör i stället på en laddhybridlösning där en förbränningsmotor fungerar som en generator för batterierna. Körd på ren eldrift kommer man 35 kilometer, medan den genomsnittliga förbrukningen i blandad körning landar på 0,27 liter per mil. Total effekt ur både den 1,5 liter stora bensinmotorn och elmotorerna är 354 hästkrafter.
Det sportiga utseendet matchas därmed av fartresurserna som enligt BMW ger en toppfart på 250 km/h och en acceleration från 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Batterierna har placerats så lågt i bilen som möjligt och man har lagt extra krut på att få viktfördelningen så nära 50 fram/50 bak som möjligt.
Vridstyv utan tak
Bilen som nu visas i Stockholm är cabrioletversionen, som tack vare sin konstruktion i CFRP ger precis samma vridstyvhet i karossen som sitt coupésyskon, lovar utvecklingschefen Henrik Wenders. I8 är droppformad i den mån det är möjligt, med undantag för bakvingen som trycker ner bakvagnen i högre hastighet. Enligt Wenders har i8 av alla BMW som någonsin byggts, även om han under presentationen inte går in i exakta siffror.
BMW i3 och i8 kommer stå utställda på Stockholms Central fram till den 27 mars.