Premiär för Volvos fabrik
Uppdaterad 2013-10-01 | Publicerad 2013-06-04
Tillverkning i Kina är nära
I morgon visar Volvo PV upp sin första fabrik i Kina, i storstaden Chengdu. Där ska man tillverka modellen S60L, en förlängd version av S60.
– Nu börjar ett nytt kapitel för Volvo i Kina, säger Lars Danielson, Kinachef för Volvo PV, vid ett seminarium i Chengdu.
I år hoppas Volvo att försäljningen i Kina växer cirka 20 procent, snabbare än premiumbilsegmentet i övrigt.
I dag är bara ungefär 15 procent Volvobilarna som säljs i Kina lokalproducerade, en betydligt lägre andel än konkurrenter som Audi och BMW. Men det kommer att förändras snabbt.
– Om ungefär två år räknar vi med att ungefär 70 procent av de bilar vi säljer i Kina är lokalproducerade, medan 30 procent kommer att produceras i Gent och Torslanda, säger Lars Danielson till TT.
Lägre kostnader
Tillverkningen i Kina sätter i gång i slutet av året. Att tillverka lokalt innebär lägre kostnader. Dessutom läggs det inga tullar på de lokalproducerade Volvobilarna, ledtiderna blir snabbare och biltillverkaren kommer att kunna reagera snabbare på förändringar i marknaden, enligt Lars Danielson.
Nästa år kommer Volvo att börja tillverka ytterligare en bilmodell vid fabriken i Chengdu, säger Danielson till TT, men vill inte uppge vilken modell.
I år kommer Volvo att i Kina lansera sex nya bilmodeller som fått en kraftig uppgradering, enligt försäljningschefen i Kina Fu Qiang. Fram till i år är den enda modell som har tillverkats i Kina modellen S80L, som kommer att fortsätta tillverkas i Fords fabrik i Chongqing i några år till. Den och S60:n står i dag för närmare hälften av Volvos försäljning i Kina.
I dag ligger Volvo på femte plats bland premiumbilmärken.
– Vi slåss för att bli nummer fyra, säger Fu Qiang.
Utmanar Audi
Volvo ska ta marknadsandelar framöver genom att växa i lite mindre, snabbväxande storstäder med mellan cirka 4 till 5 miljoner invånare, enligt Fu Qiang.
Han anser att Volvo behöver förbli troget sina värderingar, som kan passa en ny framväxande grupp kunder.
– Kina förändras nu, och det kan gå snabbt.
Tidigare var bilen ett sätt att visa framgång och makt, exempelvis har Audi varit regeringsbilen nummer ett. Skrytiga lyxbilar är fortfarande huvudfåran, men det börjar förändras nu, enligt Fu. Allt fler kineser lägger större vikt vid livskvalitet, hälsa och säkerhet och vill ha en familjevänlig bil med god avgasrening.
– Den nya generationen konsumenter vill hålla en lägre profil. De vill ha hög kvalitet och ett fint bilmärke, men vill inte skryta. Det är där våra möjligheter finns. Vi är i början av den här trenden, men dessa kunder är framtiden för premiumsegmentet, säger Fu.
För att profilera sig har Volvo haft en reklamkampanj i sociala medier på temat "Öppna den magiska dörren till Sverige" med bilder på luftföroreningarna i Beijing, jämfört med den rena luften i Sverige. "Allt du behöver för att öppna dörren till Sverige är att stiga in i en Volvo S60 och stänga dörren", heter det i kampanjen.
TT