Se de uppgraderade Volvomodellerna här
Uppdaterad 2011-04-19 | Publicerad 2011-04-12
Volvo V70, XC70 och S80 får nu ett antal nya funktioner som ytterligare understryker företagets målsättning att bygga bilar runt människors behov och önskemål i ett modernt samhälle.
De uppgraderade modellerna får den senaste infotainment- och säkerhetstekniken, plus ännu effektivare motorer.
De nya funktionerna i V70, XC70 och S80 inkluderar Volvos senaste användarvänliga infotainmentsystem Sensus, ny teknik som gör körningen ännu säkrare och bekvämare och vässade motorer som ger bättre prestanda och lägre bränsleförbrukning.
– Med de här bilarna tar vi ytterligare ett steg framåt, fast beslutna att vara det varumärke som bäst läser av vad köparna av moderna prestigebilar vill ha. Omsorg om individens välfärd är centralt för vårt skandinaviska ursprung. På den grunden skapar vi en logisk, intuitiv och ergonomiskt optimerad förarmiljö som ger en känsla av trygg kontroll, säger Volvo Personvagnars VD och CEO Stefan Jacoby.
Volvo Sensus är ett ypperligt exempel på hur Volvo Personvagnar utvecklar förarmiljön. Det nya infotainmentsystemet debuterade i Volvo S60 och V60 2010. Nu får även Volvo XC60, V70, XC70 och S80 samma funktion.
Ergonomisk high-tech
I Sensus presenteras all information på en femtums eller sjutums färgskärm i övre delen av mittkonsolen. Skärmen är placerad högt upp för att det ska bli lätt för föraren att hålla ögonen på vägen.
Genom att trycka en gång på knappen ”My Car” i mittkonsolen får man tillgång till en mängd olika inställningar, till exempel för City Safety, kollisionsvarning, Pedestrian Detection, Driver Alert, aktiv farthållare, belysning, dörrspeglar, klimatenhet, centrallås och audiosystem.
Om kunden väljer ett multimediasystem levereras Volvo Sensus uppgraderad med den större sjutumsskärmen som också visar information och bilder från navigationssystemet, telefonen, backkameran, panoramakameran, DVD-spelaren, digital-TV etc.
Bluetoothanslutningen har uppgraderats för att inte bara medge handsfree-telefonering utan också streaming av musik från din bärbara musikspelare med Bluetoothfunktion. Volvo är faktiskt det enda bilmärket som erbjuder Bluetoothstreaming av musik i hela sitt modellsortiment.
Integrerad navigering med röststyrning finns som alternativ, samt ett underhållningssystem för baksätespassagerarna. Paketet inkluderar bland annat DVD-spelare, två åttatumsskärmar som är integrerade i framsätenas nackstöd, trådlösa hörlurar och fjärrkontroll.
Full kontroll utan distraktioner
Samtliga funktioner kan styras via knappar som är inbyggda i ratten eller via touchknappar placerade alldeles under färgskärmen.
”Volvo Sensus distraherar inte föraren under körning. Tanken är att tekniken ska vara så intuitiv att användaren kan hantera menyerna utan att först behöva läsa instruktionsboken. Vi är en av de få tillverkarna som ger föraren tillgång till samtliga funktioner i systemet via knappar på ratten”, säger Lex Kerssemakers, ansvarig för produktstrategi i Volvo Personvagnars ledningsgrupp.
Ljudupplevelse i världsklass
Den mest avancerade ljudenheten, Premium, har en digital förstärkare i klass D på 5x130 W, subwoofer, Dolby Digital i kombination med Dolby Pro Logic II Surround, den senaste MultEQ från Audyssey Laboratories och tio högtalare.
Genom den marknadsledande MultEQ-tekniken från Audyssey Laboratories elimineras den distorsion som annars kan orsakas av passagerarutrymmets speciella akustiska egenskaper. Resultatet är ett renare och tydligare ljud för alla i bilen.
Förutom Premium Sound, som kombineras med en sjutumsskärm, har ljudsystemet ytterligare tre nivåer. Alla har skräddarsytts för bilen av Volvo Personvagnars egna experter.
Nu med Pedestrian Detection
Pedestrian Detection med full autobroms, som tidigare presenterats i Volvo S60, V60 och XC60, finns nu också i Volvo V70, XC70 och S80. Det är en stödfunktion som hjälper föraren att upptäcka farliga situationer och som aktivt griper in för att hjälpa till att undvika mardrömsscenariot att köra på en fotgängare.
Pedestrian Detection med full autobroms utnyttjar en radar och en kamera för att övervaka fotgängare framför bilen. Systemet varnar först så att föraren kan bromsa eller styra undan för fotgängaren. Om föraren inte reagerar bromsas bilen automatiskt med full kraft alldeles innan kollisionen blir oundviklig. Med autobroms kan kollisioner i vissa fall undvikas vid hastigheter under 35 km/t.
Man beräknar att antalet dödsfall bland fotgängare kunde minskas med över 20 procent om alla bilar hade Pedestrian Detection med full autobroms. Minskningen för allvarliga olyckor skulle vara närmare 30 procent. I tre fall av tio skulle en kollision kunna undvikas helt.
Pedestrian Detection med full autobroms har delvis nedsatt ”syn” under vissa förhållanden, till exempel i mörker och i dåligt väder.
Adaptiv farthållare till stillastående
Systemet för kollisionsvarning har också programmerats för att reagera på ett framförvarande fordon som står stilla eller som rör sig i samma riktning. I vissa fall kan en kollision undvikas om hastighetsskillnaden mellan de båda fordonen är mindre än 35 km/t.
När det gäller komfort kan Volvo V70, XC70 och S80 utrustade med automatväxel nu också förses med den senaste versionen av adaptiv farthållare (ACC), som automatiskt hjälper till att behålla en konstant säkerhetsmarginal till fordonet framför.
En nyhet är att systemet nu fungerar hela vägen ned till stillastående. Bilen accelererar automatiskt när trafiken börjar röra på sig igen.
City Safety som standard
En annan ny funktion är att City Safety är standard i alla tre modellerna. Systemet kan dämpa effekterna av eller helt undvika påkörningar bakifrån i hastigheter upp till 30 km/t.
City Safety håller uppsikt över fordonen framför med hjälp av en lasersensor inbyggd i vindrutan i höjd med backspegeln. Bilen bromsar automatiskt om föraren inte reagerar i tid när bilen framför bromsar eller stannar helt, eller om föraren kör för fo
Om hastighetsskillnaden mellan de båda fordonen är mindre än 15 km/t kan kollisionen undvikas helt. Om hastigheten är mellan 15-30 km/t sänks kollisionshastigheten för att minimera kollisionens effekter.
Nyheter på in- och utsidan
Bland övriga nyheter på Volvo V70, XC70 och S80 återfinns:
Mer prestanda – lägre förbrukning
Volvo V70, XC70 och S80 är de första i modellurvalet som får de vässade versionerna av Volvos femcylindriga dieselmotorer D5 och D3.
I D5-motorn har Volvo Personvagnars motorexperter lyckats öka prestanda och vridmoment från 205 hk/420 Nm till 215 hk och 440 Nm samtidigt som bränsleförbrukningen sänkts med åtta procent. Det innebär att bränsleförbrukningen i en Volvo S80 D5 med manuell växellåda nu är bara 4,9 l/100 km (EU, blandad körning), vilket motsvarar 129 g koldioxid per kilometer.
Volvo